Pages

Friday, March 25, 2011

Week 4 - Day 21 & 22







Salam...

hurmm...
lambat lak kali ni update...
tak sempat nk update....
hurmmm update 2 hari terus r...

Day 21
so tuk hari khamis,hanya ada aku,wei qi & Abg Aidid, sv aku, Level 2 engineer sume pergi ke Perak tuk projek baru,Perak*Net...lagi besar drpd Melaka*Net....hurmm...
so...yang merisaukan kami adalah bila site down pada hari tu,ditakdirkan oleh Allah,ada budak MITCH(Melaka ICT Holding) mintak tolg drpd kami check ape masalah kat server kat Pejabat Daerah & Tanah Alor Gajah....Abg Aidid dah msg aku awal2 sehari sebelum,"prepare turun site esok"...huhu...means...minyak keta aku abis la nanti !!! huhu...Abg Aidid pun ckp xpe,leh claim nanti...so xpe la kalu gitu...yg lebih merisaukan kami bila 2-2 Level 2 kami xde...so tinggal Abg Aidid je yg berpengalaman ckit..tp dia bkn jenis turun site,just part management ni...dia dh lama xturun site...pengalaman tu kureng r sikit..tp dari segi knowledge dia tau...xpe la...turun je la...
kasi dia drive r pasal aku xtau jalan...dia tunjuk la jalan2 melaka ni...sampai je sana,tgk2 org yg jaga bilik server xde la pulak..ada hal jap..kami pun gi mkn2 dulu...
borak2 r ngn bdk MITCH ni...bila dgr je citer2 dia ni....wahhh...susah jadi Network Engineer or network technician or system analysis ni....cuti anda terpaksa dikorbankan telefon anda sentiasa berdering org tyer knp internet slow la tak leh brows la..ape la..kekdg soklan tak munasabah pn..
even dia kekdg terpaksa tunggu kat 1 tpt tu smpi kul 1 2 pg tuk cari solution knp network xleh guna...perghhh....susah tu..

salah satu server kat situ...

lepas abis makan2,kami ke site semula...n bilik dh dibuka...leh la tgk ape masalah...so,Abg Aidid telefon Level 2 tuk tau ape masalah sebenarnya...so dia cerita je ape cable yg ada kat Device modem 7705 tu....n lastly,Level 2 tu ckp ada 1 cable hilang..sepatutnya ada 1 lagi...dlm hati aku, "perghhh,hebat sial dia ni...ckp kat phone pun leh tau ape rosak...ni mmg pro network r..sume dlm kepala otak je"...
bila kami cucuk cable tu n try bagi IP address n ping(ikut arahan dia gak)...intenet bleh guna dah kat tempat tu...kat sini r membuka mata aku lagi yg ilmu Cisco tu penting tuk kerja2 networking ni...Cisco adalah 1 knowledge yg bleh di kira sgt2 basic....membuat aku dilemma tuk aku amek ke xnk...hurm smpi skang aku duk pikir lagi...

Check cable kat belakang,wayar mane sambung ngn wayar mane...cam complicated je..tp bg yg dh biasa,ok r..

check kat port,try ping IP...n macam2 lagi r tuk configure Server ni...hurmm

settle sume tu,kami berangkat pulang ke MITC la...tak leh tinggal sorg2 trainee(wei qi) kat ofis...time balik,abg Aidid cerita mcm2 kat aku,termsuk la jalan2 kampung kat Melaka ni...dia tunjuk kat aku...tak tau aku leh igt ke x...haha...cara2 bawak keta auto yg betul pun turut diajar...almaklum la budak baru lagi...huhu...balik2,wat call tuk CTRM nyer problem...1st time dlm sejarah company ni internet dia down...nk tau company ape? google sendiri...besar gak r company ni...tu je la tuk ari khamis tu...

Day 22
tuk hari jumaat,xde ape2 special...sume system up macam biasa...tiada ape2 masalah,,,just buat ape2 yang patut...cuma ada la tolg Abg Aidid design cover tuk report tahunan Honda. "sape kat sini pandai design2 ni"..."boleh la sikit2"..."ni,ko design la cam ne tuk report ni..ni yg basic yg kena ada(smbil tunjuk ketas kat kami)"....dalam 5-10 minit siap...idea terus dtg..alhamdulilah...guna MS Word sudah...tu pn dh cukup...bukan nk gempak2 pn...

"terus terang aku ckp,sejak ko ada, byk keje boleh settle...ko byk bg idea2 "....kata2 ni kuar time rehat ngn dia...lepas jumaat...ape yg aku leh ckp kat sini...aku hanya membantu ape yg patut...aku anggap kata2 tu sbg 1 pemangkin la...tuk terus contribute ape yg aku mampu...dan aku anggap tu 1 cabaran...sbb ape?? teeet...yg tu aku saje la yg tau...sebenarnya kata2 tu pedih bg aku...menyebabkan aku serba salah....mcm2 r....


hurm...ok r...tu je la setakat ni...ni pn baru abis lepak2 ngn Mub...haha....banyak la isu2 yg kami bualkan...aku ada citer sikit pasal projek fyp yg aku terfikir n maybe leh propose...tp projek tu hampir mustahil tuk selesaikan dlm jangka masa 6 bulan....tp kalu dpt buat...mmg marvelus r kan...sape yg tak nak ape yg difikirkan tu tercapai...sume mesti nak..lagi2 menda tu jadi 1 barang yg boleh diguna pakai tuk sume org...takpe la...aku try search2 yg basic nyer...sebelum jd complete set projek tu...so sape2 nk join..leh la dgr2 dulu n combine ngn aku n maybe mub gak...huhu...tp tuk aku,tu maybe angan2 mat jenin je la...ok r,tu je...TILL THEN,SEE YAA...



p/s : rasanya mcm aku dh terlibat dlm isu besar...Ya Allah..aku pohon sgt2 supaya sumenya ok...aku dah serik menjd org tengah....mintak jauh sume2 tu...tolong Ya Allah...tolg sgt2....

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...