Tuesday, November 30, 2010

Cerita lawak : Cikgu dan anak2 muridnya


Murid-murid: Selamat pagi, cikgu.
Cikgu:Mengapa selamat pagi saja?
Petang dan malam, awak doakan saya tak
selamatkah?
Murid-murid: Selamat pagi, petang dan malam,
cikgu!
Cikgu: Panjang sangat tu! Tak pernah pun dibuat
oleh orang lain! Katakan saja selamat sejahtera!
Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini
meliputi semua masa dan keadaan.
Murid-murid: Selamat sejahtera, cikgu!
Cikgu: Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Cikgu nak buat kata berlawan hari ni. kamu kena jawab cepat.
Murid-murid: Faham, cikgu!
Cikgu: Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.
Murid-murid: (senyap)
Cikgu: Pandai!
Murid-murid: Bodoh!
Cikgu: Tinggi!
Murid-murid: Rendah!
Cikgu: Jauh!
Murid-murid: Dekat!
Cikgu: Keadilan!
Murid-murid: UMNO!
Cikgu: Salah!
Murid-murid: Betul!
Cikgu: Bodoh!
Murid-murid: Pandai!
Cikgu: Itu bukan pertanyaan, bodoh!
Murid-murid: Ini adalah jawapan, pandai!
Cikgu: Mati aku!
Murid-murid: Hidup kami!
Cikgu: Rotan baru kamu tau!
Murid-murid: Akar lama tak tau!
Cikgu: Malas aku nak mengajar kamu semua!
Murid-murid: Rajin kami tak belajar cikgu!
Cikgu: Kamu gila!
Murid-murid: Kami siuman!
Cikgu: Cukup! Cukup!
Murid-murid: Kurang! Kurang!
Cikgu: Sudah! Sudah!
Murid-murid: Belum! Belum!
Cikgu: Mengapa kamu semua ini bodoh
sangat?
Murid-murid: Sebab kami semua itu pandai sikit!
Cikgu: Oh! Melawan!
Murid-murid: Oh! Mengalah!
Cikgu: Kurang ajar!
Murid-murid: Cukup belajar!
Cikgu: Habis aku!
Murid-murid: Kekal kami!
Cikgu: O.K. Pelajaran sudah habis!
Murid-murid: K.O. Pegajaran belum bermula!
Cikgu: Sudah, bodoh!
Murid-murid: Belum, pandai!
Cikgu: Berdiri!
Murid-murid: Duduk!
Cikgu: Saya kata UMNO salah!
Murid-murid: Kami dengar KeADILan betul!
Cikgu: Bangang kamu ni!
Murid-murid: Cerdik kami tu!
Cikgu: Rosak!
Murid-murid: Baik!
Cikgu: Kamu semua ditahan tengah hari ini!
Murid-murid: Kami dilepaskan tengah malam itu!
Cikgu: (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar)


p/s : takde kaitan dgn politik2,sekadar jenaka semata-mata..

Monday, November 29, 2010

Bicara ahli sufi dan ahli maksiat

Suatu hari, Ibrahim bin Adham didatangi oleh seseorang yang sudah sekian lama hidup dalam kemaksiatan, sering mencuri, selalu menipu, dan tak pernah bosan berzina. Orang ini mengadu kepada Ibrahim bin Adham,
“Wahai tuan guru, aku seorang pendosa yang rasanya tak mungkin bisa keluar dari kubangan maksiat. Tapi, tolong ajari aku seandainya ada cara untuk menghentikan semua perbuatan tercela ini?”
Ibrahim bin Adham menjawab,
“Kalau kamu bisa selalu berpegang pada lima hal ini, niscaya kamu akan terjauhkan dari segala perbuatan dosa dan maksiat.

Pertama, jika kamu masih akan berbuat dosa dan maksiat, maka usahakanlah agar Allah jangan sampai melihat perbuatanmu itu.”

Orang itu terperangah,
“Bagaimana mungkin, Tuan guru, bukankah Allah selalu melihat apa saja yang diperbuat oleh siapapun? Allah pasti tahu walaupun perbuatan itu dilakukan dalam kesendirian, di kamar yang gelap, bahkan di lubang semut pun.”

Wahai anak muda, kalau yang melihat perbuatan dosa dan maksiatmu itu adalah tetanggamu, kawan dekatmu, atau orang yang kamu hormati, apakah kamu akan meneruskan perbuatanmu? Lalu mengapa terhadap Allah kamu tidak malu, sementara Dia melihat apa yang kamu perbuat?”


Orang itu lalu tertunduk dan berkata,

“katakanlah yang kedua, Tuan guru!”
Kedua, jika kamu masih akan berbuat dosa dan maksiat, maka jangan pernah lagi kamu makan rezeki Allah.” Pendosa itu kembali terperangah,
“Bagaimana mungkin, Tuan guru, bukankah semua rezeki yang ada di sekeliling manusia adalah dari Allah semata? Bahkan, air liur yang ada di mulut dan tenggorokanku adalah dari Allah jua.”

Ibrahim bin Adham menjawab,

“Wahai anak muda, masih pantaskah kita makan rezeki Allah sementara setiap saat kita melanggar perintahNya dan melakukan laranganNya? Kalau kamu numpang makan kepada seseorang, sementara setiap saat kamu selalu mengecewakannya dan dia melihat perbuatanmu, masihkah kamu punya muka untuk terus makan darinya?”

“Sekali-kali tidak! Katakanlah yang ketiga, Tuan guru.”

Ketiga, kalau kamu masih akan berbuat dosa dan maksiat, janganlah kamu tinggal lagi di bumi Allah.”
Orang itu tersentak,
“Bukankah semua tempat ini adalah milik Allah, Tuan guru? Bahkan, segenap planet, bintang dan langit adalah milikNya juga?”

Ibrahim bin Adham menjawab,

“Kalau kamu bertamu ke rumah seseorang, numpang makan dari semua miliknya, akankah kamu cukup tebal muka untuk melecehkan aturan-aturan tuan rumah itu sementara dia selalu tahu dan melihat apa yang kamu lakukan?”
Orang itu kembali terdiam, air mata menetes perlahan dari kelopak matanya lalu berkata,

“Katakanlah yang keempat, Tuan guru.”

Keempat, jika kamu masih akan berbuat dosa dan maksiat, dan suatu saat malaikat maut datang untuk mencabut nyawamu sebelum kamu bertobat, tolaklah ia dan janganlah mau nyawamu dicabut.”
Bagaimana mungkin, Tuan guru? Bukankah tak seorang pun mampu menolak datangnya malaikat maut?”

Ibrahim bin adham menjawab,

“Kalau kamu tahu begitu, mengapa masih jua berbuat dosa dan maksiat? Tidakkah terpikir olehmu, jika suatu saat malaikat maut itu datang justru ketika kamu sedang mencuri, menipu, berzina dan melakukan dosa lainnya?”
Air mata menetes semakin deras dari kelopak mata orang tersebut, kemudian ia berkata,

“Wahai tuan guru, katakanlah hal yang kelima.”

Kelima, jika kamu masih akan berbuat dosa, dan tiba-tiba malaikat maut mencabut nyawamu justru ketika sedang melakukan dosa, maka janganlah mau kalau nanti malaikat Malik akan memasukkanmu ke dalam neraka. Mintalah kepadanya kesempatan hidup sekali lagi agar kamu bisa bertobat dan menambal dosa-dosamu itu.”
Pemuda itupun berkata,
“Bagaimana mungkin seseorang bisa minta kesempatan hidup lagi, Tuan guru? Bukankah hidup hanya sekali?

Ibrahim bin Adham pun lalu berkata,

“Oleh karena hidup hanya sekali anak muda, dan kita tak pernah tahu kapan maut akan menjemput kita, sementara semua yang telah diperbuat pasti akan kita pertanggung jawabkan di akhirat kelak, apakah kita masih akan menyia-nyiakan hidup ini hanya untuk menumpuk dosa dan maksiat?”
pemuda itupun langsung pucat, dan dengan surau parau menahan ledakan tangis ia mengiba,

“Cukup, Tuan guru, aku tak sanggup lagi mendengarnya.”

Lalu ia pun beranjak pergi meninggalkan Ibrahim bin Adham. Dan sejak saat itu, orang-orang mengenalnya sebagai seorang ahli ibadah yang jauh dari perbuatan-perbuatan tercela.

Semoga kisah ini menjadi renungan bagi kita bersama dalam menapaki setiap langkah kita selagi hidup di dunia.




p/s: post ni peringatan tuk aku especially

Friday, November 26, 2010

diTag oleh member...

Salam...


aaaaaaaargghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
siot tul...
kena tag drpd kawan yg diberi nama Wahida Jumaat a.k.a Wawa
adoi...kena senaraikan 30 perkara tentang diri sendiri..
aku nk senaraikan 10 pun susah la wawa...huhu..
takpe la aku cuba..

  1. Insan yang diberi nama Mohamad Aizuddin b Kamaludin
  2. Insan ni mempunyai serba serbi kekurangan dlm diri...
  3. Dia mempunyai kawan-kawan yang sgt hebat...bertuah berkenalan dgn kalian
  4. Lahir pada bulan 5...dulu ini la bulan feveret aku pasal ada byk cuti time bulan 5 ni,tp bila masuk U ni...=.=" mmg payah r nk dpt cuti
  5. anak sulung drpd 4 org adik-beradik
  6. Teringin nak ada abg n kakak...huhu ^_^
  7. suka buli adik
  8. jenis malu tak bertempat....malu nak bertanya....
  9. tak reti nak memulakan sesuatu,tp pandai menyambung bila dah ada org jd 'starter'
  10. selalunya takkan menegur org melainkan org tegur aku dulu...(bukan sombong tp segan even ngn besfren sendiri pun)
  11. cuba menjadi seorg yg se flexible mungkin....in other word,Sempoi....
  12. suka berjalan sorg2 time tgh2 malam....(wkt paling sesuai tuk aku tenangkan diri,tp tak elok tuk pompuan)
  13. suka jugak duk tempat tinggi tgk pemandangan dikala tension melanda diri...
  14. dari kecik sampai ke besar,satu menda yg tak berubah...minat kartun !! haha...Dora the Explorer pun aku layan gak,tu belum lg Blue's Clue...haha..tp naruto tetap dihati...
  15. seorg yg kuat berangan...daya imiginasi agak tinggi...
  16. teringin tuk jadi org yg expert dalam sume benda...tp konpem tu hanya angan2 je...
  17. suka akan binatang2...tak kisah la ape pun...sume nak sentuh or peluk...setakat ni nak pegang harimau !! bila la boleh ek...ular,beruang,ziraffah,kuda,rusa,kijang,gajah dah pernah..
  18. suka makan free...hehehe....(sape tak suka ni kan?)
  19. suka belajar silap mata(tp takde peluang nk tunjuk kat org pasal tgn aku ketar2...huhu..mencacatkan magic tu)
  20. menjadikan Silat tu sbg dunia aku tuk bersukan sambil2 nak kenal seni warisan melayu ni...kalu Taekwan do,simple je...
  21. Bdk2 silat ckp "Din ni macam plastik r, elastik giler" hahaha..tu diorg ckp r....bg aku benda ni normal je..korg je yg nmpk ganjil...
  22. Sakit tu best !!
  23. aku suka melompat !! haha...kalu bleh nak terbang jer....
  24. cuba tuk menjadi kawan yg terbaik tuk sume...^_^...masih mencuba....
  25. seorg yg senyap je...tp bila dah biasa...korg tau aku giler cam ne....selalunyer akan berlaku time dah tgh2 malam...kepala senang mereng time tu..(bdk2 silat selalu kena ngn aku..haha)
  26. mulut ni agak tak makan saman sikit...so mintak maaf awal2 la ek...
  27. selalunya susah nak faham ape yg dibelajar dlm kelas...huhu...
  28. saya suka subjek Ethical Hacking..tp susah nak faham n kuasai...tak sabar2 nak amek subjek tu nnt...
  29. susah nak menghafal something...
  30. last dah ni...last dah...ape yek...hurm....haaa...seorg yg biasa2 je...tak lebih drpd tu...

yeahh !!!! habis gak...wawa,ko menyeksa aku tul la....
haaa..tiba tuk aku menyeksa org lain lak...
Fain,Wan Haffiz anda kena wat ni...lama dah blog ta update tu...elok sgt r ni...
Alep Lop ko pun kena gak...haha

hurm,sape2 la yg nak buat....dipersilakan...maleh lak aku nk letak nama byk2....kang kena sumpah...hehehe...

Tuesday, November 23, 2010

Adakah Botol air anda selamat ???

// Maaf bahasa Indonesia yek //

Kalian semua pasti pernah mengkonsumsi minuman atau makanan dalam kemasan plastik kan? Jangankan makanan dan minuman buat kita yang udah dewasa, bayi juga tanpa kita sadari sudah mengkonsumsi minuman dari botol plastik, yaitu botol susunya.

Coba deh iseng-iseng lihat bagian bawah dari botol plastik itu, pasti kalian akan menemukan salah satu gambar/tanda dari gambar-gambar di bawah ini :

Naaah… Ternyata ada RAHASIA di balik tanda-tanda itu, yang penting banget kalian ketahui.

Tanda di bawah botol itu merupakan kode yg dikeluarkan The Society of Plastic Industry pada tahun 1998 di Amerika Serikat dan diikuti oleh lembaga-lembaga pengembangan sistem kode, seperti ISO (International Organization for Standardization).

Secara umum tanda pengenal plastik tersebut berciri-ciri :
1. Berada atau terletak di bagian bawah,
2. Berbentuk segitiga,
3. Di dalam segitiga tersebut terdapat angka,
4. Serta nama jenis plastik di bawah segitiga.

Berikut arti dari istilah-istilah tersebut :

1. PETE/PET
Tanda ini biasanya tertera logo daur ulang dengan angka 1 di tengahnya serta tulisan PETE atau PET (polyethylene terephthalate) di bawah segitiga. Biasa dipakai untuk botol plastik, berwarna jernih/transparan/tembus pandang seperti botol air mineral, botol jus, dan hampir semua botol minuman lainnya.

Botol jenis PETE/PET ini disarankan hanya untuk sekali pakai. Bila terlalu sering dipakai, apalagi digunakan untuk menyimpan air hangat apalagi panas, akan mengakibatkan lapisan polimer pada botol tersebut akan meleleh dan mengeluarkan zat karsinogenik yang dapat menyebabkan kanker dalam jangka panjang.

Bahan PETE ini pun berbahaya bagi pekerja yang berhubungan dengan pengolahan maupun botol daur ulang botol PETE. Pembuatan PETE menggunakan senyawa antimoni trioksida. Senyawa ini dapat masuk ke dalam tubuh melalui sistem pernapasan dengan menghirup udara yang mengandung senyawa tersebut.

Seringnya menghirup senyawa ini dapat mengakibatkan iritasi kulit dan saluran pernapasan. Bagi wanita, senyawa ini meningkatkan masalah menstruasi dan keguguran. Bila melahirkan pun, anak mereka kemungkinan besar akan mengalami pertumbuhan yang lambat hingga usia 12 bulan.

Mayoritas bahan PETE di dunia digunakan untuk serat sintesis dan bahan dasar botol kemasan. Di dalam pertekstilan, PETE biasa disebut dengan polyester.

2. HDPE
Pada bagian bawah kemasan botol plastik, tertera logo daur ulang dengan angka 2 di tengahnya, serta tulisan HDPE (high density polyethylene) di bawah segitiga. Biasa dipakai untuk botol susu yang berwarna putih susu, Tupperware, galon air minum, kursi lipat dan lain-lain.

Botol plastik jenis HDPE memiliki sifat bahan yang lebih kuat, keras, buram dan lebih tahan terhadap suhu tinggi. Merupakan salah satu bahan plastik yang aman untuk digunakan karena kemampuan untuk mencegah reaksi kimia antara kemasan plastik berbahan HDPE dengan makanan/minuman yang dikemasnya.

Sama seperti PETE, HDPE juga disarankan hanya untuk sekali pemakaian karena pelepasan senyawa antimoni trioksida terus meningkat seiring waktu.

3. V/PVC
Tertulis (terkadang berwarna merah) dengan angka 3 di tengahnya, serta tulisan V.

V itu berarti PVC (polyvinyl chloride), yaitu jenis plastik yang paling sulit didaur ulang. Ini bisa ditemukan pada plastik pembungkus (cling wrap) dan botol-botol.

Reaksi yang terjadi antara PVC dengan makanan yang dikemas dengan plastik ini berpotensi berbahaya untuk ginjal, hati dan berat badan. PVC mengandung DEHA (diethylhydroxylamine) yang dapat bereaksi dengan makanan yang dikemas dengan plastik berbahan PVC ini saat bersentuhan langsung dengan makanan tersebut karena DEHA ini lumer pada suhu -15°C.

4. LDPE
Logo daur ulang dengan angka 4 di tengahnya, serta tulisan LDPE. LDPE (low density polyethylene) yaitu plastik tipe cokelat (thermoplastic, dibuat dari minyak bumi), biasa dipakai untuk tempat makanan, plastik kemasan, dan botol-botol yang lembek.

Sifat mekanis jenis LDPE ini adalah kuat, tembus pandang, fleksibel dan permukaan agak berlemak, pada suhu 60 derajat sangat resisten terhadap reaksi kimia, daya proteksi terhadap uap air tergolong baik, dapat didaur ulang serta baik untuk barang-barang yang memerlukan fleksibelitas tapi kuat.

Barang berbahan LDPE ini sulit dihancurkan, tetapi tetap baik untuk tempat makanan karena sulit bereaksi secara kimiawi dengan makanan yang dikemas dengan bahan ini.

5. PP
Tertera logo daur ulang dengan angka 5 di tengahnya, serta tulisan PP. Karakteristik adalah biasa botol transparan yang tidak jernih atau berawan. Polipropilen lebih kuat dan ringan dengan daya tembus uap yang rendah, ketahanan yang baik terhadap lemak, stabil terhadap suhu tinggi dan cukup mengkilap.

Jenis PP (polypropylene) ini adalah pilihan bahan plastik terbaik, terutama untuk tempat makanan dan minuman seperti tempat menyimpan makanan, botol minum dan terpenting botol minum untuk bayi.

Carilah dengan kode angka 5 bila membeli barang berbahan plastik untuk menyimpan kemasan berbagai makanan dan minuman.

6. PS
Tertera logo daur ulang dengan angka 6 di tengahnya, serta tulisan PS. Biasa dipakai sebagai bahan tempat makan styrofoam, tempat minum sekali pakai, dan lain-lain. Polystyrene merupakan polimer aromatik yang dapat mengeluarkan bahan styrene ke dalam makanan ketika makanan tersebut bersentuhan.

Selain tempat makanan, styrene juga bisa didapatkan dari asap rokok, asap kendaraan dan bahan konstruksi gedung. Bahan ini harus dihindari, karena selain berbahaya untuk kesehatan otak, mengganggu hormon estrogen pada wanita yang berakibat pada masalah reproduksi, dan pertumbuhan dan sistem syaraf, juga karena bahan ini sulit didaur ulang. Bila didaur ulang, bahan ini memerlukan proses yang sangat panjang dan lama.

Bahan ini dapat dikenali dengan kode angka 6. Namun, bila tidak tertera kode angka tersebut pada kemasan plastik, bahan ini dapat dikenali dengan cara dibakar (cara terakhir dan sebaiknya dihindari). Ketika dibakar, bahan ini akan mengeluarkan api berwarna kuning-jingga dan meninggalkan jelaga.

7. OTHER
Tertera logo daur ulang dengan angka 7 di tengahnya, serta tulisan OTHER. Untuk jenis plastik 7 Other ini ada 4 macam, yaitu:
1. SAN – styrene acrylonitrile,
2. ABS – acrylonitrile butadiene styrene,
3. PC – polycarbonate,
4. Nylon

Dapat dtemukan pada tempat makanan dan minuman seperti botol minum olahraga, suku cadang mobil, alat rumah tangga, komputer, alat elektronik dan plastik kemasan.

SAN n ABS memiliki resistensi yang tinggi terhadap reaksi kimia n suhu, kekuatan, kekakuan dan tingkat kekerasan yg telah ditingkatkan.

Biasanya SAN terdapat pada mangkuk mixer, pembungkus termos, piring, alat makan, penyaring kopi dan sikat gigi.

Sedangkan ABS biasanya digunakan sebagai bahan mainan lego dan pipa. Bahan-bahan ini merupakan salah satu bahan plastik yang sangat baik untuk digunakan dalam kemasan makanan ataupun minuman.

PC (polycarbonate) dpt ditemukan pada botol susu bayi, gelas anak batita (sippy cup), botol minum polikarbonat dan kaleng kemasan makanan serta minuman, termasuk kaleng susu formula.

Bahan ini dapat mengeluarkan bahan utamanya yaitu Bisphenol-A ke dalam makanan n minuman yang berpotensi merusak sistem hormon, kromosom pada ovarium, penurunan produksi sperma, dan mengubah fungsi imunitas.

Pemakaian dianjurkan tidak digunakan untuk tempat makanan ataupun minuman. Ironisnya botol susu sangat mungkin mengalami proses pemanasan. Entah itu untuk tujuan sterilisasi dengan cara merebus, dipanaskan dengan microwave atau dituangi air panas.

Kesimpulan yang didapat dari tanda klasifikasi plastik tersebut:

  • Hati-hati dalam menggunakan plastik, khususnya kode 1, 3, 6 dan 7 (PC), seluruhnya memiliki bahaya secara kimiawi. Gunakan hanya sekali pakai!
  • Cukup aman bila menggunakan plastik dengan kode 2, 4, 5 dan 7 (SAN atau ABS)

Bagi orang tua yang masih memerlukan botol susu untuk putra atau putrinya:

  • Pilih dan gunakan botol susu bayi berbahan kaca, atau plastik jenis 4 atau 5.
  • Gunakanlah cangkir bayi berbahan stainless steel, atau plastik jenis 4 atau 5.
  • Untuk dot, gunakanlah yang berbahan silikon, karena tidak akan mengeluarkan zat karsinogenik sebagaimana pada dot berbahan latex.
  • Cegah penggunaan botol susu bayi dan cangkir bayi (dengan lubang penghisapnya) berbahan jenis 7 PC (polycarbonate),
  • Jika penggunaan plastik berbahan polycarbonate tidak dapat dicegah, janganlah menyimpan air minum ataupun makanan dalam keadaan panas.

Hindari penggunaan botol plastik untuk menyimpan air minum. Biasanya digunakan untuk tempat air putih di dalam kulkas.

Jika penggunaan botol plastik berbahan PET (kode 1) dan HDPE (kode 2) tidak dapat dicegah, gunakan hanya sekali pakai dan segera dihabiskan. Gantilah dengan botol stainless steel atau gelas/kaca.

Nah… Mulai skarang, kalo kalian mau jajan atau belanja makanan, minuman ataupun apapun, tidak ada salahnya sejenak menginat tanda-tanda di atas ya karena sehat itu nikmat..

sumber : berbagai sumber

Monday, November 22, 2010

JADILAH MAHASISWA ISLAM YANG HEBAT!

Islam menggalakkan umatnya sentiasa penuh karisma yang positif, profesional, berperibadi mulia dan berakhlak dengan akhlak Islamiah. Hal ini sangat penting untuk mencerminkan imej Islam yang suci lagi murni. Penampilan diri yang positif mencerminkan hati nurani seseorang.

Menurut kajian, orang yang kotor rumahnya, kotor jualah hatinya. Begitulah juga sebaliknya. Jika penampilannya mantap, seluruh hasil kerja yang ditunjukkan biasanya akan memuaskan hati semua pihak. Contohnya kalau kita berjanji dengan seseorang, akan ditepati dan tidak akan membuatkan orang itu tertunggu-tunggu. Jika semua itu dipraktikkan, pasti semua orang suka bekerjasama dengan kita.

Karisma yang positif ditunjukkan oleh Rasulullah dan para sahabat ketika mereka mahu menziarahi sanak saudara di Makkah. Baginda bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya kamu akan pergi menemui saudara-saudaramu. Oleh sebab itu, perbaikilah ar-rihal (alat kelengkapan kenderaan yang digunakan ketika menunggang kuda) dan baguskan semua pakaian kamu sehingga kamu kelihatan menarik, hebat dan berhemah dalam kalangan manusia kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada yang busuk dan buruk."

Yakin dengan Allah!

Sebagai hamba Allah, kita perlu yakin bahawa sesuatu yang berlaku adalah dengan izin Allah terlebih dahulu. Namun, pada masa yang sama kita perlu berusaha, meminta dan memohon daripada Allah segala yang terbaik buat diri sendiri. Itulah rahsia kehebatan yang tidak mungkin dimiliki oleh orang bukan Islam.

Meskipun manusia mampu mengawet dan membuatkan khazanah otak orang yang kononnya genius sekalipun, tetapi Allah yang sebenarnya memberikan keizinan itu.Jadi orang yang dianggap hebat dan bijak tadi tidak layak mencapai tahap kehebatan yang hakiki. Oleh sebab itu, orang yang hebat di sisi Allah sentiasa tawaduk, takut dan cinta sepenuh jiwa dan raga kepada Tuhannya, Allah S.W.T.

Tegasnya orang yang hebat ialah orang yang menyerahkan sepenuh hati dan mindanya kepada Allah S.W.T. tanpa keraguan. Padanya dia masih belum dianggap hebat kerana selain berusaha dia menyerahkan sepenuh hati dan minda kepada Ilahi.

Jadi, jangan takut untuk gagal. Tanpa kegagalan, kita mungkin tidak akan menghargai nikmat kejayaan. Jangan takut untuk buat silap. Belajar daripada kesilapan, bukan buat kesilapan yang sama. Itu semua perencah dalam menjadikan kita mahasiswa Islam yang hebat.

Suburkan jiwa dengan sifat pemaaf~

Kehidupan di universiti, sudah pasti kadang-kadang kita mempunyai masalah dengan kawan-kawan. Jangan jadikan ia sebagai penyebab hati kita makin kotor kerana dendam serta tidak mahu meminta dan memberi maaf. Siapa tahu dek kerana kerendahan hati itu, ianya boleh jadi salah satu usaha dakwah kepada orang lain.

Orang yang mudah meminta maaf dan mudah pula memberi maaf kepada orang yang berbuat salah kepadanya adalah orang yang hebat. Mengapa? Hal ini kerana tidak ramai yang sanggup menundukkan perasaan ego dan sombong untuk berbuat demikian.

Walaupun pada pandangan manusia, orang yang pemaaf ini tiada apa-apa keistimewaannya, tetapi lama-kelamaan insan pemaaf akan dipandang tinggi oleh manusia. Hal ini ditunjukkan sendiri oleh junjungan Nabi Muhammad S.A.W. yang mudah memaafkan manusia yang berbuat jahat kepada baginda.

Sikap pemaaf ini hanya dimiliki oleh jiwa yang bersih dan suci. Orang yang pemaaf mempunyai hati yang kaya, kerana ia tidak ambil hati terhadap kata-kata dan perbuatan orang lain kepadanya. Lantaran kekayaan jiwa yang memenuhi hatinya, maka perbuatan jahat orang lain terhadapnya tidak memberi kesan kepada hatinya. Yang penting bagi insan pemaaf ini ialah sifat berkasih sayang sesama manusia.

Darjat yang dimiliki orang pemaaf sebenarnya telah diangkat tinggi di sisi Allah S.W.T.Dalam kerendahan hati ada keluhuran budi, dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Hidup ini lebih indah jika ada sifat bermaafan antara kita.

Bagaimana hendak menjadi seorang yang pemaaf?

1) Tidak perlu hendak menang setiap masa.

2) Memikirkan bahawa orang lain juga mempunyai masalah.

3) Mengingati bahawa Allah mengangkat darjat orang yang suka meminta maaf dan memaafkan orang lain.

4) Berdoa supaya disabarkan hati.

5) Bersangka baik.

6) Memikirkan kebaikan yang telah dibuat oleh sahabat kita.

Sentiasalah muhasabah diri...

Sayidina Umar berpesan, "Hisablah diri kamu sebelum kamu dihisabkan." Demikian sikap orang yang hebat, dia tidak akan menganggap muhasabah diri atau post-mortemaktiviti sehariannya sesuatu yang remeh-temeh. Maka dia sentiasa bermuhasabah setiap yang dilakukan dari awal pagi hingga tidur, adakah ia selari dengan matlamat hidup menurut syariat.

Oleh sebab itu, muhasabahkanlah apa yang kita lakukan itu dengan rutin harian seorang yang bergelar insan hebat. Orang yang cemerlang akan sentiasa bermuhasabah akan amalannya kerana bimbang terseleweng daripada niat suci yang asal. Samalah juga situasinya kepada kita sebagai seorang mahasiswa Islam. Adakah kita menuntut ilmu kerana Allah S.W.T. atau kerana CGPA dan segulung ijazah semata-mata? Mahasiswa Islam yang hebat bukan hanya dengan CGPA kelas pertama tetapi pemikiran dan gaya hidup juga perlu kelas pertama.

Muhasabah diri amat penting dalam hidup seorang Muslim, supaya hari-hari yang dilalui menjanjikan hari yang lebih baik daripada sebelumnya. Sesungguhnya umat Islam akan cemerlang jika menyedari diri mereka berada di tahap mana. Dalam keadaan itu, mereka akan lebih melihat diri sendiri terlebih dahulu sebelum menuding jari kepada orang lain. Jika kita gagal, jangan salahkan pensyarah yang mengajar tak best. Jangan salahkan orang lain sebelum check dan koreksi diri sendiri.

Jangan paksa orang lain menerima pendapat kita...

"Rambut sama hitam, hati lain-lain." Begitulah bunyi peribahasa Melayu untuk menunjukkan perbezaan pendapat, hati, perasaan dan lain-lain antara manusia. Memang itulah realitinya, Allah mencipta setiap manusia berlainan antara satu sama lain.

Seseorang itu tidak harus mendesak atau memaksa orang lain untuk menerima dan bersetuju dengan pemikiran yang kita bawa. Malah dalam doktrin Islam kita diajar, "Tiada paksaan bagi orang bukan Islam untuk memeluk agama Islam." Tetapi perlu difahami bahawa sekali seseorang itu telah memeluk Islam, tiada lagi persoalan "Tiada paksaan untuk mematuhi perintah Allah."

"Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam)" (Surah Al Baqarah, ayat 256)

Orang yang suka mendesak orang lain menerima pendapatnya, tidak akan dihormati orang lain, malah akan diumpat dan dicela. Sebaliknya berbaik sangka dan meraikan pendapat orang lain menunjukkan pengorbanan emosi dan hati yang amat tinggi. Namun, untuk meraikannya perlu ada batas tertentu. Yakni ia mestilah tidak bertentangan dengan syariat dan adab-adab Islam. Kaedah usul fiqh ada menyebut, "Apa yang baik itu adalah apabila syarak mengatakan baik dan yang buruk itu adalah sesuatu yang dikatakan buruk oleh syarak."

Sebagai mahasiswa Islam, kita bukan sahaja hidup untuk belajar dan exam tetapi tugas kita sebagai khalifah Allah adalah yang lebih utama. Mahasiswa adalah antara golongan yang paling lantang menyuarakan pendapat. Suarakanlah dengan bijaksana dan berhikmah. Teruskanlah menyampaikan dengan kebenaran dan kesabaran kerana yang membuatkan orang nak terima atau tidak adalah petunjuk daripada Allah S.W.T.

Begitulah antara kriteria-kriteria dalam usaha menjadi mahasiswa Islam yang hebat. Kita sudah tahu. Sekarang tinggal untuk kita mahu pula. InsyaAllah, kemampuan itu Allah akan bagi asalkan kita usaha bersungguh-sungguh. Sama-samalah kita berusaha ke arah menjadi mahasiswa Islam yang hebat, dunia dan akhirat. Ameen...

Nota kaki: Adaptasi daripada artikel oleh Dato' Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah.

Saturday, November 20, 2010

Lapah Daging Korban & Aqiqah

Salam...

hurm...sekadar update sikit...
pengalaman baru bagi aku n kwn2 lain...
melapah daging korban....
tak penah2 lak aku wat...
dulu kat umah,ada je aktiviti2 macam ni,tp tak join la pulak..
sekadar join tgk lembu kena sembelih je...
alhamdulilah kali ni diberi peluang tuk mencuba...
ISMA ada korbankan seekor lembu,so tu yg kami join program ni...
sekadar tolong2....igtkan seekor lembu je yg disembelih..
rupa2nya 4 ekor...so mmg show besar-besaran la kat taman perumahan tu(berdekatan ng pejabat ISMA)...pagi tu,sesampai je kami dah dismbut oleh makanan2 free,haha..
rembat dulu yg tu sementara tunggu lembu sampai...
sesudah smpi lembu tu,bermula la agenda utama...
dijatuhkan seekor demi seekor...disembelih seekor demi seekor, dilapah daging seekor demi seekor...macam2 ragam masa nak sembelih tiap2 lembu...ada yg terkencing dulu,ada yg terberak dulu...mane tak nyer...gi sembelih dekat2...mmg nampak la kwn tu...tgk member2 kena sembelih...sepatutnya letak jauh2...huhu..kesian diorg...

so satu pengalaman yg baru bagi kami,lepas ni kena bawak pisau yg betul2 tajam...yg kami bwk...adoooi....dekat nk 10 kali hiris baru terpotong daging nyer....yg menarik nyer ada daging bergerak-gerak lg...maknanyer bukan la daging tu berjalan,kami kena kejar keliling padang...tp lebih kepada berdenyut-denyut lg...biasa la tu, itu menunjukkan cell2 or muscle2 tu masing berkerja...waktu pegang pun,panas je dagingnyer...patut la lembu digelar mamalia....huhu...kita pun sama....

mari kita tgk gambar2 yg sempat di snap..^_^

yeay yeayyy...lembu dah sampai..yeay yeay,lembu dah sampai...yeay yeay..

proses menurunkan lembu drpd lori,kuat giler mamat ni...seorg je leh turunkan lembu ni...badan biasa2 je...


itu dia...dia suda turun...ikat2 !!

nak jatuhkan lembu pun kena ada teknik..tak leh main tarik je...tekniknyer,tarik secara bersilang...

one down,3 to go...

ibadat korban dijalankan..

Allahuakhbar,Allahuakhbar,Allahuakhbar....proses sembelih dijalankan...

tunggu sebentar...kasi darah sume kuar dulu....

proses melapah suda bermula....masing2 bergotong-royong bersama-sama...

Apiz ngn pisau 'kesayangan' dia...hehehe

beronok-ronok(plural tuk SEronok)...bila tgk ramai2 wat keje sama2...

yaaa...potong jgn tak potong...daging panas,daging panas...!!

haaa...lepas satu siap potong,datang lagi part nak kena potong...pastu dtg lg...haha..pisau kami tumpul cikk!! heh heh heh..

________Selingan_________

gambar si cilik kecil yg join sekaki dlm prog ni...adik Sallehuddin...tembam pipinyer...duk picit pipi je kalu jumpa dia...adik Umar lak tak nmpk kelibatnyer...

Apepun,ni satu pengalaman yg best...terima kasih la kepada yg berkenaan kerana beri peluang kepada kami merasa keje2 ni...lepas ni,kalu ada aktiviti ni kat kwsn perumahan aku,xde r malu2 nak join(mcm sebelum ni)...hehe...BELIA BOLEH !! ^_^

Friday, November 19, 2010

Salam Aidiladha 1431


Salam kepada semua...

rasanya masih dalam mood raya lagi..

so nak ucapakan kpd sume SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA...

so...genaplah 3 tahun aku n kwn2 yg lain beraya di perantauan ni(Melaka je pun)...

tiap2 tahun aku menyambut dengan makin meriah...

mari kita recall balik ape yg aku alami dulu...

Time 1st Raya Haji 2 tahun lepas....aku n Fain je beraya...wahaha...abis solat raya,just duk dalam bilik hostel n mengadap komputer...perut lapar ni...tp kedai tak bukak lak...pasal raya kan...sume cuti...last2 beraya la aku bersama exo,Aida n Wani....waktu tu la aku kenal citer Twilight ni...hahaha....dengan naik keta 'Transfomers' eXo nyer...huuu...mmg kenangan...hahah

Time Raya ke-2...beraya di Melawis...alhamdulilah,waktu tu beraya bersama Kak Ada,Abg Nik Zarizi,Ijat Vanzente & Farahin....kami pakat2 gi event ALS lepas sembahyang raya...makan la kami sepuas2nyer pasal ditaja oleh Dima n Al Jazeera(tak igt la pulak nama kedai sebelah RSU tu)...puas jgk kat situ...

Kali ni pulak...Raya ke-3...makin meriah...beraya ngn ramai kwn2....Abg Aizam ada wat jamuan sikit lepas sembahyang raya...almaklum la nak kasi bebdk baru ni feel cam ne raya diperantauan...masing2 xleh balik pasal cuti sehari je....macam tu la....beraya la kami di rumah abg Aizam...btw,thankz to Bunga Raya Girlz pasal masak tuk hidangan kami...sedap !! wat susah2 korg je...lepas ni susah2kan la diri anda lagi...



so aktiviti nyer smpi la ke tgh hari...alang2 makan lagi la aku tgh hari tu...dah sume dah balik...kenyang perut disitu...balik je rehat2 jap....tup2...kul 4 ada org call...waaahh..Syam(Presiden Silat) ajak beraya umah dia lak...haha...aku join je la...Aku,Najiah & Riz...dapat la pekena Lemang,Rendang & yg penting Sup Kaki Lembu ...anda pernah rasa?? fuuhh berlemak,sodap !! 1st time dpt merasa tu...pastu tmbh lagi ngn Lemang nyer n Rendang nyer...hahaha...org lain dah abis makan,aku still melantak lg...bak kata diorg "perut ko ada berapa lapis din??" haha...jgn sangka kurus, x kuat makan....cuma x gemuk2 jer...terlebih kenyang disitu...




tp tak cukup sampai disituuuu....Malam nyer pulak gi ke event pak Arab lak di Main Hall...makan lg aku kat situ...daging kambing,ayam masak merah,ayam kurma...sume lauk aku rembat !! makan jgn tak mkn....full tank perut aku...btw,event pak arab kali ni antara yg paling bagus sepanjang aku join 2 tahun berturut-turut....lebih grand...Tahniah tuk semua...yg paling aku setuju ngn ucapan tuan direkter time event tu...mengalakkan org join kelab2 n beraktiviti...nice2... sempat lagi promote tu....tp mmg skrg ni kita kekurg org yg aktif dlm kelab...byk wat hal sendiri....paling tak leh bla,lucu tgk gelagat anak2 saudara Khamis...tak makan saman...time jumpa dulu nmpk cam senyap je..rupanya buas gak bdk2 ni....ish3...





apepun...happy la menyambut raya haji kali ni (^o^)....balik2 aku dah penat...bukan penat kehulu kehilir...tp penat pasal perut dah kenyang sgt...drpd pagi smpi ke mlm,makan je keje...sume menambah lak tu...hehehe....itu je la kot nk share2....TILL THEN, SEE YAA


p/s: dah makan banyak2 ni,exercise kena maintain beb....yg tak exercise tu la yg menyebabkan koleksi2 'antik' tu byk...sampai berlipat2 tu...rajin2 la jaga badan...time2 muda la kita maintain fitness ni....lain la kalu metobolisma badan tu tinggi...macam mane makan pun xde effect...

Tuesday, November 16, 2010

My first trial

Salam...
setelah 2 hari bertungkus lumus,
mengelap peluh disini sana...
mengfokus mata di skrin lappy ni begitu lama...
mengikut satu-per-satu langkah dalam tutorial tu..
baca sebutir-butir ayat bi dlm tutorial tu...
last2 jadi la menda ni....

::My first Web page::

Ni baru percubaan...just nak fahamkan html & css tu cam mane...n macam mane nak tukar drpd design wallpaper photoshop ke html....ok r...tp bg aku kalu xde tutorial ni...mmg susah....

Monday, November 15, 2010

Muhibbah Dinner 2010 + MUET

Salam...
lama tak update ngn usaha taipan tangan sendiri....huahua...

kita mulakan ngn Muhibbah Dinner hari Rabu lepas...
Kami wakil drpd Silat Gayong kena wat performance tuk dinner tu...
tp bukan nyer yg depan org ramai...
depan VIP...menyambut dia r senang citer...
wakil drpd Datuk Seri Haji Mohd Ali bin Mohd Rustam....
so kami training r start sabtu lagi...punyer r bersemangat...
mmg kami cadang tuk wat sekejap je...so mmg sekejap je kami perform...
tak kisah la...yang penting,selesai tugas yg diberikan...
kali ni buat kat Dewan Seri Negeri..dulu wat kat Dewan Bistari...
meriahnya sama je macam tahun lepas...kat sini dapat la jumpa member2 drpd cyber...
sume batch aku yg kat Melaka time foundation leh kata ada kat situ...happy gak r dpt ketemu muka2 lama ni...sayangnyer tak sempat nak bergambar sama2...takpe la...dapat jumpa pun kira ok...
Overall,Tahniah la kpd sume komiti Muhibbah Dinner 2010...walaupun ada sedikit kelam kabut...itu la proses pembelajaran...perbaiki tuk akan dtg...^_^

Si Muaz dgn gaya Arjuna nyer ~~



Kami selepas Persembahan,ape lagi...bergambar n makan free r...huhu...komiti dpt makan free tajaan Dima(Restoran Arab)...mmg penuh pinggan aku tibai...


Haaa...Sabtu lepas...aku dan member2 yg lain sume ada exam MUET...aku dpt rasakan bebrapa je yg study...wahaha...wat selamba je..so esok pagi kami masuk exam ngn biasa2 jer...ramai jugak yg aku kenal amek MUET sama2...kami main jawab je...bagi aku,aku kekurgn masa kat writting,ntah r...rasa mcm cukup masa...rupa2nya salah budget...tp kalu nak dibandingkan MUET ngn English 1 MMU...honestly aku rasa English I MMU lagi susah....kalu artikel dia kasi tu mcm tak paham satu habuk pun...so bersyukur la MUET ni bleh wat...Band berapa dpt?? haa tu kita akan tunggu...ckp je leh wat...tgk2 result tak brp bagus...baru ternganga mulut......ape2 pun sume tu dah lepas...skrg ni,tumpu tuk hal2 lain lak...




p/s: urusan praktikal aku sem depan tak sentuh lagi...duk utamakan benda lain la pulak...hishh..!! minggu lepas agak rushing sikit sana sini...membuatkan bdn rasa letih je memanjang...

Nak tau panduan untuk lulus MUET ? Link di bawah boleh membantu anda.

Nak Lulus Cemerlang Dalam Exam MUET? Klik Sini!

Panduan Lulus Cemerlang MUET! Klik Disini!

Penerangan pasal Polisi Baru MMU

Main Hall – Dr. Wong Eng Kiong, Vice President of Multimedia University explained and clarified reasons behind the implementation of several much talked-about new policies and how they would work in an open dialogue dubbed the “Town Hall Session” earlier this afternoon. Students were given the opportunity to voice their opinion and concern over the implementation of these policies. The policies and issues addressed are:

  1. 100% payment every trimester.
  2. Fixed Fees to be paid every trimester
  3. No refund of fees after 2 weeks
  4. 7 subjects to be taken each trimester.

Dr. Wong pointed out that Issue 1 above affects all current and new students whereas Issues 2 – 4 above affects only students from the June 2010 Intake onwards for Alpha, Beta and Diploma.

This article provides information on the policies as explained by Dr. Wong. For students’ feedback and reaction, read “Students react to new policies“.

Dr. Wong Eng Kiong, Vice President of MMU at the open discussion dubbed the "Town Hall Session"

ISSUE 1: 100% PAYMENT EVERY TRIMESTER

In the old system, students are allowed to sit for Final Exam with payment of only 75% of tuition fees. However, since 2009, students are required to pay 100% of their fees. The Vice President of MMU explained that students with problems to settle their fees can negotiate with the Credit Management Unit (CMU). CMU will evaluate on a case-by-case basis and come up with proposals to assist students such that they can be allowed to sit for Final Exams.

The rationale behind the requirement of 100% payment is because many students are in debt with the university. Debts to be collected are:

  • Non-active students, RM 26 millions
    • Graduated, RM 8.6 millions
  • Active students, RM 31 millions
    • Self-sponsored, RM 16 millions

Some 'quick facts on finance' as presented by Dr. Wong

ISSUE 2: FIXED PAYMENT

The June 2010 batch of students for Diploma, Alpha and Beta will be required to pay a fixed amount of fees each trimester, unlike the older batches of students who were and are still required to pay their tuition fees according to the number of subjects registered each trimester.

The reason cited for the introduction of fixed payment was such that the university management will be able to determine the cash flow, which is instrumental for a private institution. Dr. Wong said, “This will effectively allow us to plan ahead for the university on what to spend for further improvements.”

Dr. Wong further explained on how this fixed payment system works by citing an Engineering course as example.

  • The full sum of tuition fees for an Engineering course would cost RM 50,000 (for local students). This total cost will be divided equally for the number of nominal years of study. For Engineering, the number of years of study is 4 years. This means for each year of study, students will pay RM 12,500.
  • In any one academic year, the amount of RM 12,500 to be paid will be further divided according to the ratios of 40% for each of the two long trimesters and 20% for the short trimester. This means for each long trimester for an Engineering student, the fees to be paid is RM 5,000 and for short trimester RM 2,500.
  • The similar principle applies to courses which are 3-year long whereby the total sum of tuition fees is divided by 3 to obtain the amount to pay for each academic year. This said amount will similarly be divided according to the ratio 40%, 40% and 20% for the long trimester, long trimester and short trimester.

Example: Tuition fees structure for an Engineering student (for local students)

Year of study Trimester Amount of fees to pay
Beta, β Trimester 1 (Long trimester) RM 5,000
Trimester 2 (Long trimester) RM 5,000
Trimester 3 (Short trimester) RM 2,500
Gamma, γ Trimester 1 (Long trimester) RM 5,000
Trimester 2 (Long trimester) RM 5,000
Trimester 3 (Short trimester) RM 2,500
Delta, δ Trimester 1 (Long trimester) RM 5,000
Trimester 2 (Long trimester) RM 5,000
Trimester 3 (Short trimester) RM 2,500
Epsilon, ε Trimester 1 (Long trimester) RM 5,000
Trimester 2 (Long trimester) RM 5,000
Trimester 3 (Short trimester) RM 2,500
TOTAL TUITION FEES RM 50,000

Regardless the number of subjects a student takes each trimester, he would be required to pay a fixed amount of fees as long as there are credit hours registered. The Vice President said, “Unless a student takes the Leave of Absence, there’s zero credit hours registered, then he would not be required to pay the said fees for that particular trimester.”

“The fixed payment system will not make any difference for students compared to the old system if students complete their studies within the nominal years according to their course structure,” Dr. Wong told the crowd.

“Complications arise when students begin failing their subjects, falling into ‘Probation’ status and extend beyond their supposed duration of studies.”

  • If a student extends his duration of studies by only one trimester, there will be no charge of tuition fees for this extended trimester.
  • If a student extends by two trimesters or more, for the second extended trimester onwards, he will be required to pay 30% of a trimester’s tuition fees for each extended trimester.
  • A student is allowed duration of studies of not more than double of the course’s nominal years.

Example: Tuition fees structure for an Engineering student (for local students)

Number of years of studies Amount of fees to pay for the extended trimester(s) (30%) Total fees upon completion of studies
4 years NONE RM 50,000
4 years + 1 trimester NONE RM 50,000
4 years + 2 trimesters RM 1,500 RM 51,500
8 years RM 13,500 RM 63,500

Students present at the dialogue

ISSUE 3: NO REFUND OF TUITION FEES AFTER 2 WEEKS

Dr. Wong Eng Kiong explained that Issue 2 above and Issue 3 are tied together. He said, “Since students now pay a fixed amount of fees, there is no more issue of refund when students drop subjects beyond the first two weeks of every trimester.”

“Subject registration and payment of fees are separate now that students do not pay fees according to the number of subjects registered,” Dr. Wong reiterated.

In the old system, should a student drop a subject within the first two weeks, there will be 100% refund. Refund amounts to 75% if subject is dropped in Week 3, 50% if dropped in Weeks 4 or 5 and no refund for Week 6 onwards.

ISSUE 4: 7 SUBJECTS TO BE TAKEN IN LONG TRIMESTERS

Students for a select number of courses are required to take up to 7 subjects in each long trimester while the short trimester will be kept free. In the Melaka Campus, only Faculty of Information Science and Technology (FIST) students are affected.

Madam Noor Lela Baba, Chief Finance Officer was supposed to be present along with Dr. Wong. She failed to be present due to her busy schedule. However, Melaka Campus Director Prof. Omar Shawkataly, Student Affairs Senior Director Mr. Zamzuri Abdul Majid, Faculty of Business and Law Dean Dr. Hishamuddin Ismail and several other staffs or faculty representatives were present.


p/s: alamak ai...FIST affected...cam ne r course structure aku nnt...btw,tak sempat nk update pasal kejadian2 minggu lepas...akan diupdate sekali gus...Insya Allah...bz ckit...

Friday, November 12, 2010

Fadhilat Surah Al Fatihah



1. Untuk membuatkan seseorang
(suami anda, isteri anda, anak2 anda) supaya sentiasa ingat dan kasih pada anda :
  • Bacalah surah al-Fatihah 14 kali sebelum tidur.
2. Untuk mengubati penyakit yang kritikal:
  • Baca surah al-Fatihah 41 kali dan tiup pada air
  • Minum air tersebut dan mandi menggunakan air tersebut.
3. Untuk merawat masalah sakit kepala / sakit yang berkaitan dengan otak:
  • Baca surah al-Fatihah 7 kali sambil mengusapkan kepala orang yang sakit tersebut.
  • Lakukannya 1 kali sebelah pagi dan 1 kali sebelah malam setiap hari tanpa gagal.
4. Untuk mengurangkan kesakitan yang melampau:
  • Baca surah al-Fatihah 3 kali dan tiupkan dalam segelas air dan minum air tersebut.
  • Kemudian, baca surah al-Fatihah sambil mengusap ditempat yang berasa sakit tersebut.
5. Untuk menghentikan bayi / anak kecil yang sedang menangis (samaada menangis ditengah malam atau pada bila2 masa sekalipun):
  • Baca surah al-Fatihah 7 kali sambil mengusapkan kepala bayi/anak kecil tersebut.
6. Untuk merawat luka2 kecil: Contohnya luka terkena pisau, luka disengat tebuan, darah keluar tak berhenti, jari terkepit pintu dan sebagainya…)
  • Baca surah al-Fatihah 3 atau 7 kali
  • Kemudian, gunakan ibu jari, ambil sedikit air liur dari bahagian
    “langit-langit” dan gosokkannya pada kawasan yang terluka tersebut.

Semua cara yang diterangkan di atas, INSYAALLAH pasti akan mendatangkan kesan dengan beberapa syarat:

  1. Percaya dan yakin bahawa Surah al-Fatihah ialah sebaik-baik
    penawar untuk segala macam jenis penyakit (dengan kuasa Allah yang
    menjadikan surah al-Fatihah penuh keistimewaan)
  2. Baca dengan penuh “khusyuk” dan “Tawadhu”
  3. Tawakal sepenuhnya pada Allah
  4. Gunakan amalan tersebut dengan NIAT YANG BAIK saja

Mintak lah yang baik baik. Niat biar baik. InsyaAllah akan dimakbulkan
oleh Allah.
Wallahualam.
Sumber ilmu : Diajar oleh Dr. Fatma Az-Zahra (semasa kelas tafsir al-Quran ).

Monday, November 08, 2010

Penukaran Mood Berlaku...

Salam...
sesaje je nk update...
kepala duk berserabut dgn list2 task yg byk tak disiapkan...
ada dpt cuti smpi 4 hari...
tp ape aku wat ngn cuti tu...
rehat je memanjang...
tak tau knp...tp mmg rasa tak nk wat ape lgsg...
tp still la buat ckit2 ape yg ada dlm list tu...
cuma tak lama la...
so bila last minute baru la nk wat tu wat ni...
normal la benda ni...biasa berlaku pd org2 yg jenis tak terurus...
akibatnyer,kepala jadi serabut !! nak wat tu wat ni...
hahaha...dgn ada masalah sikit pasal persembahan tuk Muhibbah Dinner td...
adoi la...smpi kena tunggu direkter berjam-jam...nasib baik la dah biasa...haha...

tapi mood tu sume bertukar skrg...bila telinga ni mendengar lagu2 nasyid yg memuji2 Nabi Muhammad S.A.W...tgh2 rangka proposal(idea tgh xde,krna byk sgt pikir) ni terbuka lak hati nk dgr lagu2 berunsurkan rohani ni...sekalanya pasang yg jenis rancak2 je...kembali tenang semula...I like lagu Raihan & Haddad Alwi dan Sulis ->dari kecik smpi ke besar...tak berubah sikit pun...

Wednesday, November 03, 2010

Pendekar Se-abad 6 di UM


Salam...
hurmm...
baru berkesempatan utk update blog...
berdasarkan tajuk kat atas tu...
kami warga Silat Gayong MMU Melaka,berpeluang utk mewakili MMU utk join kejohanan Pencak Silat di UM....PENDEKAR SEABAD 6..
mmg target tahun ni dlm perancangan kelab ni tuk antar team sendiri tuk gi tournament...
selalunya kami join atas nama IPT lain...biasanya main tuk UM...
alhamdulilah,berkat susah payah masing2,dpt gak form team sendiri walaupun tak cukup sgt...siap import drpd geng2 luar...tp yg penting bdk2 MMU diutamakan...
agak2 dah 3 tahun gak la MMU tak hantar team tuk gi tournament,so syukur lagi sekali,benda tu tertunai....
kami training pun tak seperti IPT2 lain...yg dah siap awal2,kami just start training 2 minggu sebelum tournament....hari2...so aku pun spend masa lebey kat training...siang study,malam wat latihan stamina,bangun pagi penat2 badan....ada yg injurt time training,ada yg lebam sana lebam sini...benda tu lumrah dalam bersilat...tak sakit means benda tu bukan silat(selalu aku ckp benda ni)...utk aku,Silat la tempat aku bersukan,nak suruh aku main bola,aku x minat....sukan lain aku tak pro,Silat la antara salah satu nyer sukan yg aku bleh follow...satu lagi Badminton ^_^ tp susah nk cari court...


bergambar bila dapat sarung Sweater MMU ni....jarang2 dpt ni

So balik kpd PS-6 ni,Kami hantar 10 org,9 lelaki 1 org pompuan....Pagi Jumaat dah start berkumpul,sebelum tu sempat lagi aku uruskan hal2 claim budget kelab ni, btw,Thankz to Mira sbb tolong antarkan Surat Pelepasan n Homework aku....xde ko,aku rasa burn gak attendence aku....pagi tu agak huru-hara ckit pasal ada keje yg main tangguh2 baru nk wat....lepas ni kpd sesiapa saje,tolong segerakan kerja2 anda....jgn last minute baru nk wat....menyusahkn org lain...

lepas briefing tuk bertolak esok hari

Dengan menaiki van MMU,kami bertolak ke UM...selepas Solat Jumaat,kami ke tempat pendaftaran....saat yg digeruni pun tiba....saat dimana setiap peserta kena timbang berat tuk pastikan kategori yg masing2 ....untuk pengetahuan semua,kami just hantar skuad tuk main Olahraga je...Seni kami takde lagi yg nk main...utk main Seni kena stamina benar2 tinggi n serasi dgn partner....aku still mencari partner yg sesuai...part stamina tu boleh r ckit2...partner je yg ssh....

So,nak dijadikan citer,berat masing2 sume naik....wahahahaha....struggle giler kami tahan makan semalaman tuk timbang esok hari nyer...pasal sebelum tu kami timbang sume paras2 interval antara 2 kategori(cth :mcm aku, kategori A= 45-50 kg,Kategori B=51-55 kg,so berat aku dkt 50 la cam tu)...so bila timbang di UM,lebey sikit...ramai jd cam tu...terpaksa la kami jogging kat luar tgh panas dlm kul 2 3 ptg tu...kasi kurang berat....malangnyer kebykan nyer lepas jogging lagi tambah 1 kg....masing2 pening ngn benda terjadi ni....pelik tul...aku jogging dlm masa 15 minit leh turun smpi 500 gram,wow!! sekejap giler...bebdk lain sume susah nk turun...haha...ada yg tak cukup berat pun ada...makan2,tgk2 naik sikit je...puas dah minah ni sumbat makanan dlm perut....mcm2 r jd wkt tu...lawak siot...last2 pd yg jogging naik 1 kg tu sume naik kategori....cabaran besar tu...

bermula la Kejohanan Pendekar Seabad 6...

Port kami....kami conker tempat ni...huhu

utk aku,ini adalah kali pertama aku masuk Silat Olahraga...selalunya aku join part seni...so nak dpt pengalaman baru punyer pasal,aku join r...Game start hari Sabtu....org pertama yg kena main adalah FARHAN....kecut2 gak main....game ke-2 AKU,kena lawan ngn bdk UTP...
bdknya mmg ada pengalaman....aku just byk bertahan,sbb kalu aku layang kaki,konpem dia dpt tangkap pasal aku pakai guard kaki(berat sikit)...ada peluang,aku sapu je bdk tu...geram gak,sikit lg nk jatuh....dia sapu jgk aku...alhamdulilah leh maintain....x jatuh....tp ditakdirkan aku kalah ngn dia....takpe la...gua rileks je...begitu la kepada peserta2 yg lain(Paie,Syam,Riz,Teng,Mat Top,Anto,Mai)....yg dapat pergi ke peringkat seterusnya adalah Teng,Anto & Syam...mereka ni berjaya sampai ke peringkat Separuh Akhir n last sekali ke Peringkat Akhir....

Peringkat Akhir...

Syam,Sewaktu Final...tertera lambang MMU di skrin tu...hahaha

Top,Teng,Riz,Anto,Aku & Mai..hari last....

Waktu peringkat Akhir ni 2 org dah injurt sgt2 dah...tp still nk main lagi....so time Final tu,mereka injurt teruk....Syam terpaksa ke Hospital tuk di X-ray,akibat terkena sapuan pihak lawan...(berat 90-95 kg beb,jgn main giler)...Anto lak kalah jgk wktu tu sbb utama kecederaan kat kaki jgk....Teng lak kalah ngn bdk drpd UMS...masing2 kalah n dapat la Pingat Perak....itu la yg mampu kami capai wat masa ni...utk pencapaian First Time setelah 3 tahun menghilang,utk aku cukup bagus la...tapi next time cuba lagi...

Majlis Penutup,Aku tertarik ngn ucapan wakil Menteri Besar N.Sembilan....sgt me'motivate' org dan satu ucapan yg mempunyai kesinabungan yg sgt cantik...dpt dia kaitkan Silat n membudayakan Silat dlm hidup...mmg smart r speech dia...

At least kami dh paparkan kepada IPT lain yg kami pun ada team sendiri....kekdg tu bila jln,selisih ngn bdk2 IPT lain,ada yg bertanya kabar & ada yg tawarkan diri tuk main tuk Team kami...sbb kami sgt supportive kpd team2 kami(mane tak nyer antara team yg sikit kot...mmg kami bising r kat ctu,silap xde cheers je)...Insya Allah,kalau ada lg tournament,kami akan panggil kalian...itu maknanya mereka dah pun perasan dgn kehadiran kami...itu bg aku satu pencapaian yg bgs...keep it up !!


Ambil Pingat,jgn tak ambek...

Overall mmg bez la...lagi2 dpt duduk ngn bdk2 giler cam Teng,Paan,Raimi,Riz, & Chu...Teng la terutamanya...bdk Akademi Laut Malaysia(ALAM) ni agak suka fire org...drpd first day lagi...haaa tgk last2 ko kena fire ngn aku tak henti2....haha...walaupun aku senyap je,once bukak mulut,panas telinga ko...haha..kena kutuk je memanjang...

Sesi Fotografi...Teng(yg kena angkat dlm gmbr kat atas tu) bergambar ngn sume org...tak larat aku nk upload gmbr dia jer...

Bergambar ngn Abg Syed(UM) yg pegang Emas 6 tahun berturut-turut tanpa kalah semenjak PS 1 lagi...

Satu-satunyer Puteri dlm skuad MMU..huhu..Mai Nur Afifah..mmg selalu kena buli ngn kami r

Teng ngn 'Mak' Kesayangan nyer...haha..mmg lawak time ni...

Akhirnya...aku dpt jumpa gak ngn kwn2 sekolah dulu...seorg (tgh) bdk UM,Seorg lg(kanan) bdk KUIS-Ihsan...Seorg bdk Maahad SAS Jengka,Seorg lg SMA Al Khairiah....lupa la pula nama bdk Maahad ni,aku xkenal dia,tp dia kenal aku,hahaha...sempat kat situ Sebulan je pun...x kenal ramai sgt org...

p/s: balik2 MMU ...esoknyer pagi2 dah kena ke Kelas....letih siot...sedar2 aku dah miss 3 kelas(Computer Network,Information Theory & Resource Management)...n bila masuk kelas,aku totally blur....lagi2 Resource Management & Information Theory....tambah lagi ngn masalah pemilihan course tuk Sem ni,Industry Training.....sume menjadikan otak aku serabut tuk organize balik....Kertas Kerja program pun x start lg..last2 aku decide tuk fokus ke kelab sekejap....terpaksa lepaskan pasal2 Subjek2 tuk register tu...kesian aku tgk bdk2 baru ni...aku tolg semampu bleh...tu la tanggungjawab aku...guide mereka tuk wat kerja2 kelab...berat sebnrnya,tp setiap pilihan perlu ada pengorbanan...itu yg pasti...takpe la,kalu ada rezeki,aku dpt gak apply mane2 yg bleh...aku berserah sepenuhnya pada Yang Maha Mengetahui...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...