Tuesday, August 31, 2010

Kemerdekaan ke-53...


Salam.....hari ni tanggal 31 Ogos...Hari kemerdekaan buat Malaysia yang ke-53...pada malam 31 Ogos ni la pesta motor berbunyi sana sini...agaknya konvoi la kot kan...smlm di Melaka berlambak golongan2 ni konvoi....siap bawak bendera lagi....bagi yg betul2 memahami erti kemerdekaan tu alhamdulilah...tapi bagi yg tidak pulak macam mane?? tepuk dada,jangan buat kuat,buat sakit dada je....terus je tyer diri sendiri....if satu hari nnt bila berlaku lagi peristiwa lama,beranikah kita tuk keluar berjuang tuk tanah air?? aku rasa menda tu sgt susah tuk setiap individu...bukan senang kita nak mempertaruhkan nyawa macam tu je...kena ada jiwa yg besar tuk buat macam tu...

untuk tahun ni,sambutan di Melaka boleh kata biasa2 je kot...ntah aku pun xperasan sebenarnya...smlm dikampus duk dalam Aeroart duk training Silat....cuba membiasakan diri dengan Olahraga(Sparing)...lawan perasaan takut bila nak berdepan ngn org...alhamdulilah,bagi aku ada satu pencapaian yg baru drpd yg lepas...dulu takot2 nak serang,kali ni ahh,redah je...lawan ngn org kategori berat lebey kurg 2x ganda drpd aku bknnyer senang...haha...nak mengangkat kaki satu hal,dah berat,nak wat jatuhan....mmg haram r....berat nak mampus...xkisah la...main2 jer pun...bukan tournament lagi...kalu tournament,lawan ngn sama kategori la...

Sempana Hari Kemerdekaan ni,terdetik hati aku nak baca artikel yg lama aku simpan....asal usul Bangsa Melayu...mane datangnya Bangsa Melayu ni....ada 4 part,1 part baca makan masa setgh jam...adoi...baru je abis 2 part...apepun yg aku dpt simpulkan...Kita ni daripada keturunan Nabi Ibrahim(tp mmg kita semua drpd Nabi Adam & Hawa tp selepas berlaku peristiwa Nabi Nuh ngn Bahteranya tu...)Banjir Besar tu...dunia kira mcm refresh balik...so dari situ,mane kita berasal....ape yg aku dpt,Nabi Ibrahim mempunyai 3 isteri....Siti Sarah,Siti Hajar & Siti Keturah...Sarah melahirkan Ishak,Hajar Melahirkan Ismail dan Keturah melahirkan 6 org anak : Zimran,Jokshan,Medan,Midian,Ishbak dan Shuah..Nabi Ishak menurunkan bangsa Yahudi manakala Nabi Ismail menurunkan bangsa Arab....utk Isteri Bongsu Nabi Ibrahim,tak byk diriwayatkan pasalnya....ramai pengkaji mengklasifikasikan sbg 'unknown nationality'...tak byk yg dpt tau pasal Keturah ni...nak diceritakan mmg panjang lebar...tu baru keturunan,belum lagi macam mane Bangsa Melayu tu wujud,secara kasarnya para pengkaji tidak dpt buat kata putus lagi...masih menjadi misteri....byk sgt teori yg dikeluarkan oleh mereka2 ni dan mereka mempunyai valid reason la...nak ckp sume bercanggah sgt,x....sume benda dekat2 je...aku baca pun pening2 lalat jadinyer....tp diorg ada 2 pendapat....sama ada bangsa melayu berasal drpd Asia Tengah atau Berasal drpd Nusantara tu sendiri.....
kalau nak copy paste kat sini,panjang rasanya....siap ada huraian setiap teori tu..
so xpayah la copy paste rasanya...cukup la aku terang secara kasar je...

tu baru part 1 & 2...belum lagi 3 & 4...itu akan ku baca bila berkelapangan nnt...TILL THEN SEE,YAA


p/s: externel aku,dimanakah ko? aku merinduimu...semua kerja aku terbantut bila ketiadaan mu...huhu

Monday, August 30, 2010

Cbaa bcaa bneda ini...

Sunday, August 29, 2010

Sentiasa ada POSITIF disebalik NEGATIF

Mencari POSITIF di sebalik NEGATIF


1. utk suami/isteri yg tidur berdengkur di waktu malam, krn beliau tidur disisi kita bukan dengan orang lain.

2. utk anak/adik perempuan kita yg mengomel apabila mencuci pinggan, krn itu bermakna dia berada di rumah, bukan di jalanan berpeleseran.

3. utk cukai pendapatan yg kita kena bayar, krn itu bermakna kita masih mempunyai pekerjaan.

4. utk pakaian kita yang dah tak muat, krn itu bermakna kita cukup makan.

5. utk lantai yg perlu dimop, tingkap yg perlu dilap dan rumah yg perlu dikemas , krn itu bermakna kita mempunyai tempat tinggal.

6. utk bunyi bising jiran², krn itu bermakna kita masih lagi boleh mendengar.

7. utk timbunan pakaian yg perlu dicuci/digosok krn itu bermakna kita ada pakaian untuk dipakai.

8. utk keletihan/kesakitan otot selepas seharian bekerja, krn itu bermakna kita masih berupaya utk kerja kuat.

9. utk tempat letak kereta yg jauh drpd lif, krn itu bermakna kita masih berupaya utk berjalan.

10.utk jam loceng yg berdering pd waktu pagi, krn itu bermakna kita masih hidup untuk meneruskan hari tersebut…

~~~


p/s: sentiasa la kita berfikiran positive....^_^

Friday, August 27, 2010

IfTar

Salam...

sebut pasal tajuk entry kat atas...aku rasa cam nak senaraikan la pulak iftar2(Berbuka puasa)
yg aku join secara langsung or tak....

Iftar Bersama Housemate..
Lokasi : Melawis 6...1st Ramadhan...makan bersama-sama housemate....riuh lak jugak...tambah2 lagi rumah ni dah ada warga baru...layan je la juadah berbuka bersama-sama...kalu dulu 9 org di ruang tamu...kini tinggal 5 je yg selalu diruang tamu...sedey gak...tak semeriah dulu...
ahli2 terlibat : aku,Afiq,Zakwan,Ijat Vanzante,Hazri...

Iftar ngn Senior(Abg Aizam,Mong,Ucop)
lokasi : Rumah beliau...terima kasih la kerana mempelawa...sedap2 makanannyer....pertama kali merasa air BAYA(Bandung + Soya)...
ahli2 yg terlibat :Aku,Aleep,Apis & Fain

Iftar Silat Gayong Melaka
lokasi : di pejabat PSSGM Masjid Tanah,terima kasih gak kerana menjemput...banyak giler makanan nyer...martabak,roti john,nasi ayam berempah...waahhh...+ epal yg kak Yat potong(hahaha)
ahli2 terlibat: aku,Mubarak,Kamal,Kak Yat,Kak Long,Mai,Riz,Sham,Abg Zack & Leen

Iftar Gayong MMU
Lokasi: Exam Hall....terima kasih kepada semua komiti kerana berkerjasama utk menjayakan program ni....terima kasih gak kepada Gayong Politeknik Melaka kerana sudi datang....
ahli2 yg terlibat : Semua warga Gayong MMU...(kecuali yg tak dtg)

Iftar MMU bersama Masyarakat
Lokasi : CLC concourse....ini la kali pertama berbuka ngn Presiden MMU....duk berbuka(ringan) sebelah menyebelah...satu pengalaman baru...seronok jugak tgk pakcik & makcik berbuka sekali...Insya Allah nk tgk lagi suasana tu tahun depan...
Ahli2 terlibat:sume warga MMU

Iftar Perdana..
Lokasi : CLC Concourse...makan nasi DIMA!!! hahaha....oleh kerana ramai,kena r guna konsep sape cepat dia dpat...kalu tak terlepas la...sedap makanan nyer...malangnyer ada yg tak sempat makan.....ramai sgt...
Ahli2 terlibat : pelajar2 MMU

Iftar Al Irsyad
Lokasi : Masjid MMU...hahaha..yg ni selalu aku join,pasal kelas byk abis petang n ada kelas malam...so alang2 tu aku pun join sekaki....jimat ongkos....ape2 pun nasi semlam paling best....wat mase ni tak pernah tak abis lagi lar...abis gak 1 bungkus yg byk tu...
Ahli2 terlibat : Pak Arab n Student yg ada kelas mlm n midterm...


hahaha....yg ni la yg sempat aku ingat....tp satu je lagi aku rasa perlu 1 lagi Iftar tuk completekan aku nyer diari Ramadhan kali ni...

Iftar bersama kwn2 satu batch & Iftar bersama keluarga...hurmmmm...bila la yek dpt merasa....

Wednesday, August 25, 2010

Mandi Wajib yang betul

Assalamualaikum,
Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”
Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..
Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku).
(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”
Wassalam.


“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…

Sedikit peng'release' stress..


Menteri di pameran lukisan

Suatu hari seorang menteri di sebuah negara Ntahdimanantah , dijemput untuk merasmikan satu pameran lukisan-lukisan.
Dah la buta seni, terlupa pulak bawa cermin mata maka terpaksa dia bawa pemandunya mengiring beliau.
Menteri : “Wah, lukisan ini bagus. Gambar ikannya benar-benar hidup.”
Pemandu: “Shttt… Jangan kuat-kuat Datuk. Itu gambar buaya.”
Kemudian mereka berpindah ke lukisan lain.
Menteri: “Gambar gajah ni nampak benar- benar kuat.”
Pemandu: “Shttt… jangan kuat-kuat Datuk. Itu gambar kambing.”
Menteri tu kemudian menahan diri memberi komen sampai ia tiba pada satu sudut ruang pameran dia berkata:
“Wah, kagumnya..Lukisan Gorila nya nampak betul-betul hidup.!”
Pemandunya terdiam kejap dan berkata:
“Pssttt…. Jangan kuat-kuat Datuk. Itu cermin!”

Alasan Ajoi
Ada seorang pelajar yang sangat malas ke sekolah. Sebut saja namanya Ajoi. Ketika dia datang, guru dia bertanya
Guru : “Ajoi, kenapa kamu tak datang ke sekolah semalam?”
Ajoi : “Saya tak datang kerana hujan, Cikgu.”
Guru : “Oooo, kalau hujan tidak berhenti selama 1 bulan, macamana Ajoi ?”
Ajoi :” Kalau hujan tak berhenti sebulan – banjir besar la cikgu..”

Wanita curang
Seorang wanita curang kpd suaminya dan bercinta doktor gigi.
Doktor : “Sayang, sudah masanya kita tidak boleh berjumpa lagi, kalau tidak suami You tau perhubungan kita”
Wanita : “Rilek sayang, suami i tu bodoh. Buktinya sudah 6 bulan kita berjumpa tapi dia tidak pernah curiga kalau I sering bagi alasan pergi ke klinik gigi nih”
Doktor : “Iya sayang, tapi sekarang gigi You tinggal satu”

Doa Pemburu & Singa
Seorang pemburu bertembung dengan seekor singa. Terrperanjat, dia tak sempat mengangkat senapangnya. Tiada pilihan, pemburu itu bertadah tangan dan berdoa. Ketika pemburu itu menjeling ke arah singa, dia ternampak bahawa singa itu juga sedang berdoa.
Pemburu: “Ah leganya… singa baik rupanya. Lepaskanlah aku.”
Singa: “Ya… singa yang baik selalu baca doa sebelum makan, amiiinn…


Ujian darah
Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik, Lias terpandang Amin sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati Amin.
Lias : Kenapa menangis?
Amin : Saya datang untuk ujian darah.
Lias : Awak takut ke?
Amin : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka telah
terpotong jari saya.
(Mendengarkan penjelasan Amin, Lias menangis.)
Amin : Eh, kenapa pula awak menangis?
Lias : Saya datang untuk ujian air kencing…

______________________________________


just selingan jer....Happy2 selalu & jgn lupa beramal (^_^)

p/s: pagi tadi terserempak ngn senior silat...perkataan pertama yg disebut "Hai,hidup lagi ko? Aku igt dah kena 'tambat' dah"...Aku just jwb "owh,tu jin saya je yg kena tambat....saya exception"...kami berdua tersenyum bersahaja...lama tak ketemu tuk training sekali...cara kami bergurau agak kasar,so kpd kwn2 lain kekdg aku tersilap tune bergurau kasar ngn korg harap maaf yek...ngn bdk2 silat gurau aku agak kasar sikit...kpd bdk2 silat...aku mohon maaf gak kalu terkasar bahasa(mmg pun kan)...setiap apa kata2 aku ngn korg sume,selalu nyer merapu je..xde yg serius..

p/s 2 : harap isu yg berlaku semlm habis dengan aman...amin

Monday, August 23, 2010

Hanya hati yg bersuara...

Salam

update blog tuk kejadian yg berlaku sepanjang minggu lepas...
minggu mencabar bagi aku....tapi aku rasa better benda ni tuk aku je la...









haaaa...tu la citernyer....tak dapat baca?? pasal aku letak password...hahaha...

Friday, August 20, 2010

Mohon ketenangan...

erghhh....
kepala dah panas...
byk lak yg ngade2 dtg kat kepala ni....

Ya Allah...ku mohon kpdmu gagahkan lah diriku...tenangkan fikiran ku...agar ku dapat tempuhi hari2 mendatang....

harap2 esok ku dpt hadapinya walaupun ku xabis revise lagi..!!! 50% tu...
Kelas CEH lagi...event ahad lagi...

Tuesday, August 17, 2010

1 lupa,serabut semua...

Salam...
waahaaa

baru dapat duduk senang sikit walaupun esok ada menda akan ku hadapi...
esok Midterm OOP....
ape2pun...keserabutan ari ni...hadoyai...amatlah sgt...

sbnrnya satu je pun....terlupa kena submit homework...betul2 terlupa...
sabtu ada kelas dari pagi sampai petang non-stop(stop pun time solat je)
mmg tak terfikir pun pasal homework...
kepala mmg dah berat bila diisi pelbagai ilmu hacking...agak stress...aku kena amek subjek Computer Networking kot...baru ter'expose' dgn mcm2 istilah2 ni...
terpaksa wat research sendiri...Lecture anggap kita dah tau sume tu...so cara dia ajar macam kita dah tau sume...ni la antara cabaran bila masuk something macam kursus utk dptkan sijil...

Ahad...lagi la tak terigt...maybe terfokus sgt kat Java Programming...baru sedar,wah yg aku bljr kat dlm lecture slide tu baru sikit2 sgt...baru paham kenapa Java ni org cakap susah sikit...pasal banyak kena igt...tiap2 benda tu ada coding2 dia tersendiri...tapi still menarik...pasal ngn Java leh wat interface....huhu...malam lak ada hal yg tak leh dielakkan...aku harap hal tu mengeluarkan impak yg positif walaupun prosesnya agak perit....

ape2 pun...terima kasih la kepada Kelvin kerana mengingatkan aku...walaupun 2 jam sebelum nak submit....huhu...buat je la semampu bleh...anta la jugak walaupun lambat sikit.....terkejar-kejar ngn kelas OOP lak malam tu...huhu...mmg xleh nak tumpu...xpe2...
lepas ni perbaiki diri...cuba alert benda2 cam ni...walaupun kecik,tp boleh menghuru-harakan perjalanan hari ni...

hurmm...lepas kelas,singgah ke PCM(Presiden Council Meeting) yg pertama tuk sesi tahun ni....mcm tak sangka...penuh CLC A2....boleh kata meriah la...aku gi lambat sikit...pasal mmg tau la kalu first time ni...mmg berjeler-jeler la panjangnyer...almaklum la nak kenalkan council baru...last2...kul 12 abis...huhu...layan je la....overall nmpk ada perubahan dari segi penyelengaraan or sistem berurusan berbanding council tahun lepas...bagus2...kita tgk cam ne..

haaai...skrg merehatkan diri sikit sambil2 merangka tuk program akan dtg....ape2 pun...perlu bersedia tuk esok ni..huhu chow lu...TILL THEN,SEE YAA

Sunday, August 15, 2010

Kesilapan Kerap Muslim Di Bulan Ramadhan



1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam). Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112).

Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya :
"sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu" (Riwayat al-Bukhari)

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam. Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138)

3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain. Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.

Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya :
"dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar" (Az-Zariyyat : 18)

يا رسول الله , أي الدعاء أسمع ؟ : قال : جوف الليل الأخير ودبر الصلوات المكتوبة

Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu"
( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)

4) Menunaikan solat witir sejurus selepas terawih. Menurut dalil-dalil yang sohih, waktu yang terbaik bagi solat witir adalah penutup segala solat sunat di sesuatu hari itu berdasarkan hadith ertinya
"Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam".
(Fath al-Bari, no 936).
Sememangnya tidak salah untuk melakukan witir selepas terawih, cuma sekiranya seseorang itu yakin akan kemampuannya untuk bangun bersahur dan boleh melakukan solat sunat selepas itu, maka adalah lebih elok ia melewatkan witirnya di akhir malam.


5) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering' pastinya.


6) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih. Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.


7) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah. Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka,
"Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat".
(Riwayat al-Bukhari)

8) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.


9) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat. Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)


10) Menganggap waktu imsak sebagai 'lampu merah' bagi sahur. Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah 'lampu amaran oren' yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 278)


11) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat. Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.


12) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.

Nabi Muhammad menceritakan :

ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ

Ertinya : menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya.
( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)

Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.


13) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah menyebut :

ثلاثة لا ترد دعوتهم , الإمام العادل , والصائم حتى يفطر ودعوة المظلوم

Ertinya : "Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi"
( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )

Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.

إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد

Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak"
( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)



Sumber : www.zaharuddin.net

Friday, August 13, 2010

Darah = Terganggu aku

Salam...
huu...dah abis midterm Data Comm td...

bertungkus lumus gak aku nak memahami topik nyer...part2 last ni byk kena faham...
alhamdulilah...Allah berikan aku keupayaan utk memahami topik2 tersebut...

tapi Allah uji lagi ketika menjawab midterm tersebut...
Telinga aku berdarah !!

adoi...sume konsentrasi aku terganggu,ape aku tembak pun aku dah xtau,telinga aku tak dpt dengar sebelah kerana dipenuhi darah,terpaksa control ngn pegang telinga sepanjang masa...ia sebenarnya bisul dalam telinga...boleh pecah time nak jwb exam...maybe suhu badan panas. kot...terlalu kuat berfikir....hahaha...

ape2 pun pada yg tak kena lagi...jaga kesihatan betul2...bulan pose2 ni...mudah je penyakit datang...lagi2 food poisoning...jaga2 yek kawan2...makan tu berpada-pada...

Wednesday, August 11, 2010

Kisah Pontianak,DraKula Dan Toyol

Salam...
alang2 tgh tgk citer hantu ngn bdk2 umah di tv2....huhu...
ini ada satu citer...tapi lawak la...huhu...semoga terhibur..

*****************************

pontianak,pocong dan toyol da x tertahan lg nk pegi kat restoran tomyam pak usup..

pontianak: weh.. aku dgr restoran tomyam yg baru bukak tu kn.. ummphh!!!!
drakula: ye la.. aku pun terliur.. aku rasa da x nk isap darah lg.. aku nk tomyam lak..
toyol:cakap pun x guna la cik pon.. kte tetap x ley gi sana..
pontianak: aku ade idea laa.. kte kn bley tuka rupe.. smlm aku try da de rupe angelina jolie ckit..
drakula: geliga gak otak ko.. ms aku idop rupe aku mmg cam tom cruise..
toyol: prasan” tp.. aku mane boley.. erm.. cik pon tulun balutkn sy eh..
pontianak: okie.. nk ajak si pocong x?
drakula: xyh la.. yg dier tau lompat2.. x lompat lari bogel.. tu jela(review hantuooo ep lepas2)..
pontianak: tol gak.. okie.. lepas maghrib kte tros tolak..

lepas maghrib.. kat restoran tomyam pak usup.. tom krus(drakula) dtg ngan angelina jolie(pontianak) sambil mendukung bayi(toyol).

pelanggan: wah.. artis datang restoran ni r..
angelina: order please. erm.. i nk tomyam yg plg sedap kat cni..
waiter: okie..(tau ckp mlayu rpenyer)..

50 saat kemudian.

waiter:siap cik..
tom: wah.. cam sedap neh.. biar aku mencekik dlu..

sorg pelanggan nmpk sesuatu…

pelanggan: wah!!! tom cruise ade taring panjang!!!
suasana senyap sunyi… drakula pun panic.. dengan spontannyer dier patahkan kedua2 taringnyer..
tom: ii.. ini..cu..cuma.. taring palsu.. sy baru balik dari penggambaran cite jaws tu.. sy r yg jd jaws tu..
pelanggan: (jaws ade taring???!!!).. oooOOoOOoo..

keadaan kembali sedia kala..

angelina: tu r ko.. mkn x reti nk cover.. biar aku lak mkn..
pontianak habiskn satu mangkok besa tomyam skali hirup.. akibat x tahan pedas.. air mata pontianak kuar..
air mata darah!! sorg pelanggan nmpk…
pelanggan: wah!! angelina kuar air mata darah!!!
sume pelanggan tkezut.. suasana jd riuh.. pontianak pun mule menggelabah..
angelina: sa..saya.. rindukan mak sy!! da lame x jumpe dia di england..
pelanggan:ooOOoo..(tp nape air mata darah???!!)..

keadaan jd tenang semula.. toyol yg da x tahan kelaparan trus melompat atas meja utk mencekik tomyam..
sorg lg pelanggan nmpk..

pelanggan:wahh!! anak dier kaler ijau!!
sume menjadi panic.. ade separuh yg bangun utk melarikan diri..
angelina: er..anak sy ni baru je balik penggambaran cite incredible hulk ni.. kami juz nk wat surprise kat cni..
pelanggan:oooOOoo.. hebat la lakonan kamu.. kami sume panic td.. haha..

keadaan jd ok balik.. tanpa disedari oleh para hantu-hantuoo, azan isyak pun berkumandang..
pontianak, drakula & toyol: warRRrrgGGghhHH!!!!!!!!!!!!(te rbakar).
semua pelanggan berdiri sambil bertepuk tgn dan bersorak sbb ingatkn tu lakonan dari mreka lg..

Ramadhan Menjelma





Sunday, August 08, 2010

Uplink

Salam...
sekadar sedikit update...
hari ni daripada pagi menunggu berita drpd Sir Muslim...
sama ada aku sempat join i-Hack or tak...
ikut plan aku n dia nk gi lmbt ckit...pasal dia ada hal...
huhuhu...last2 x dpt...kempunan aku nk tgk Pertandingan Hacking tu...
dah la pagi aku tunggu dekat sejam utk meeting assignment group,seorg je dtg...yg lain xdtg..nak bincang pasal Java...xpe la aku wat dek je....so balik la ke umah...
ngn terfikir-fikir ...jadi ke gi i-Hack 2010 ni...huhu...
malam ada bengkel ...nak join menda alah tu...dah r free....

takpe la...balik, nak layan kartun kat tv,satu pun xde...pelik lak aku...sekala ada je kartun tiap2 sabtu pagi...
xpe la...siapkan la plan "vacation 31 ogos",Madam Susan suruh wat...amek ko dpt 2 muka surat penuh...lantak r dia nak kata ape...aku pakai wat je...padahal benda tuk saje2 je...nak tgk kita cam ne organize something sbb kami ada belajar bab management...aku gi ngarut ape ntah kat atas kertas tu...haha...biar la...bukan dia pandang sgt pun...sesaje je tu.....

abis tu,duk pikir lagi pasal tu....xpe la sedapkan hati ngn baca komik Naruto no.65 yg baru aku beli semalam....huhu,korg mesti jemu dak ...asyik pasal kartun je...dah,tu je yg aku minat drpd kecik...aku igt lagi ayah aku ckp time midterm break ari tu.."awok ni dari kecik pah ke besar duk ngadap kartun je...xde menda lain doh.." haha..berimiginasi tu seronok...ngeh2...kartun salah satu medium nyer...balik kpd pasal komik td....
dalam byk2 volume komik naruto yg aku kumpul....volume 65 ni la paling touching sekali...menusuk kalbu...kalu menjiwai tul2 ape yg dibaca leh menangis...waaaa...hahaha...
volume kali ni menceritakan cam mane ibu bapa naruto korbankan nyawa tuk anak mereka yg tercinta...tak sempat mereka berkasih sayang ngn Naruto,baru je dilahirkan terus ada ancaman drpd anasir luar...mereka korbankan nyawa mereka utk anak mereka jgk...kata2 akhir ibunya sebelum mereka mati tu...pergh...dah menunjukkan kasih sayang seorg ibu terhadap anak...penghargaan suami terhadap isteri pun ada....mmg terharu r baca...hahaha...lebih2 lak...

Ptg berjalan-jalan cari makan di pasar malam....tertarik ngn seorg budak kecik seorg ni...comel lagi...dah menolong ayah wat keje...mata ke lain,tp tgn berkerja memasukkan makanan dlm plastik...ayah ckp ada baki 3 ringgit,dia bagi rm 3 kat customer...rajin budak ni,cute pun cute...aku amek wat bini muda kang...hahahaha...just joking...xde la...just tertarik ngn kerajinan dia menolong ayahnya berniaga...

huuu...bila smpi malam ni...konpem la x gi....maybe sir sibuk menguruskan majlis pertunangan adik dia kot...takpe la...aku lepak2 kat umah je la...terpikir lak aku tuk main game Uplink...
aku rasa aku dah start minat nak explore lagi game ni....basically ni bukan game mcm Dota or ape2 la yg ada interface or grapic yg gempak2...ni game simulasi hacking....senang citer game hacking la....mula2 susah gak nak faham,skang dah ok...kita diibarat berkerja bawah satu company dan dapat task drpd mane2 company tu hack something...setiap task ada habuan dia la...menarik gak r...sape2 nak try,bleh la cuba...game simple2 je...wat mase ni aku just tahap newbie...baru setahun jagung...tak dpt gi i-Hack pun xpe la...layan je la game ni....hahaha...lebih kurang gak kan...ada hacking2 gak....

ni sikit screenshot utk game ni....

ni proses nak crack password company(Cyberlink Corp)

Gateway map...kita kena pandai r connect network...supaya susah di'trace' oleh pihak company tu..

antara senarai2 ip address yg dah masuk....ada gak maklumat2 utk selesaikan mission tu...


ok la...sudah larut malam ni,ada yg berminat nak main,try la....TILL THEN ,SEE YAA


p/s: ada lagi satu game simulation in hacking...tp still xdpt nk install...haih...

Friday, August 06, 2010

Hikaru no Go & The Last Airbender

Salam...
kali ni....2 lagi kartun or anime yg aku khatam...
hahaha...
utk citer yg pertama

Hikaru no go....cerita pasal game board mcm dam jugak namanya Go .Watak utama Shindou Hikaru yg mula berkecimpung dalam dunia Go ni sejak 'disatukan' dgn satu roh yg ada dlm salah satu papan Go atuknya .Nama Roh tersebut Fujiwara-no-Sai,atau Sai...dia merupakan salah satu pemain pro Go dalam istana time dulu2,kira cam tutor kepada Maharaja r,tp bunuh diri disebabkan perbuatan dengki org lain dgn kemahiran dia dan dikalahkan di depan Maharaja sendiri dgn main tipu...tp keinginan dia nak main go masih kuat,dan rohnya mcm kira tak tenteram la selagi tak kuasai Divine Move....so dia kira menumpang la pada jasad Hikaru...sejak drpd tu ramai tertarik ngn kebolehan Hikaru yg masih baru tp pergerakan dia dah lebih drpd pro...yg paling ketat musuhnya adalah Touya Akira,seorg pemain muda yg mempunyai kebolehan dalam Go yg sgt hebat...ayah dia pun kira pemegang Title terhebat dlm Go,so no wonder la....dlm citer ni aku tgk...ada konflik diri berlaku dlm diri Shindou,sbb selalunya dia kasi Sai main,so dia mula sedar ramai org nak lawan dgn dia atas sbb Sai...so dia rasa tiba masa tuk dia tunjukkan kebolehan sendiri..sejak drpd tu dia selalu berlatih ngn Sai dan masuk pelbagai rintangan tuk bergelar Pemain PRO...(dah mcm sipnopsis cerpen BM lak)...

ni cara main dia :
  1. The board is empty at the outset of the game.
  2. Black makes the first move, after which he and White alternate.
  3. A move consists of placing one stone of one's own color on an empty intersection on the board.
  4. A player may pass his turn at any time.
  5. A stone or solidly connected group of stones of one color is captured and removed from the board when all the intersections directly adjacent to it are occupied by the enemy. (Capture of the enemy takes precedence over self-capture.)
  6. No stone may be played so as to recreate a former board position.
  7. Two consecutive passes end the game.
  8. A player's territory consists of all the points he has either occupied or surrounded.
  9. The player with more territory wins.


bila aku tgk,pandai Jepun wat cerita ni utk memperkenalkan budaya mereka disana....kalu kat sana, Go ni merupakan kerjaya...ada peringkat2 dia(1 - 9 Dan)...dan kat sana siap ada institut Go lagi tuk melatih budak2 tuk jadi Pro...kalu kat sini...aku rasa sekadar main dam kat kedai kopi je takpun time tunggu result UPSR or PMR kuar,main dalam kelas...tak jd something yg besar mcm kat sana....so no wonder la Jepun terkenal dgn mcm2...dalam kartun dia dah tunjuk budaya2 mereka...cara duduk,cakap & mcm2 lagi lar...aku smbil tgk tu meneliti jgk cara dia olah cerita tu...bkn senang nak jadi pelukis komik & animation ni...apepun 75 episode habis!! haha


Shindou(tengah),Akira(kiri gmbr) n Sai(kanan) -> Hikaru No Go

ni la rupa Go board games....kalu zaman sekolah dulu2,bdk selalu main 'titik'... apply berdasarkan game ni..atas satu kertas kotak2(koyak buku latihan math) pastu seorg buat dot kat intersect tu seorg lagi pangkah...sape dapat kepong paling besar dia menang...


Antara group2 Insei(satu tahap dimana budak2 ni dah terer diletakkan di Institut GO n dalam proses nak amek ujian Pro yg hanya sekali setahun dan hanya 3 je yg terpilih setiap tahun)

Antara watak2 utama dalam Anime ni...


Yaaa kita masuk yg ke-2 lak....Avatar : The Last Airbender

haaa...citer kartun ni kalu korg tak tau pelik la...agak popular la kat Nickelodeon....citer ni mmg best !! aku dah tgk 2 kali citer ni....saje2 je revise balik...Book 1 -Water,Book 2-Earth & Book 3 - Fire....
marvelus la....aku suka tgk style dia bending....tertarik dgn lukisan2 dia yg smart time buat fighting style diorg....anime ni dibuat oleh american...nmpk diorg mengkaji bab2 martial art chinese ni...pandai diorg buat...

citer ni just menceritakan pasal Aang merupakan puak terakhir dlm kaum diorg(puak Angin)...Aang ni merupakan Avatar(seorg insan yg boleh menguasai semua elemen bending...Avatar ni akan sentiasa dilahirkan semula selepas satu mati...dan dia bertukar2 tpt lahirnya ikut putaran element,Angin-Air-Tanah-Api)...So tentara drpd Puak Api ada rancangan tuk kuasai dunia dan Avatar last pada negara diorg,setelah Avatar Roku(Api) mati,diorg terus ke tempat Angin tuk hapuskan semua kaun tuk halang drpd Avatar seterusnya lahir....sbbnya Avatar sahaja yg boleh kalahkan FireLord ni...sbb kuasa dia sgt kuat...sbb tu la Aang merupakan org terakhir dlm kaumnya..kebetulan dia sempat lari pada hari penyerangan Puak Api ke atas Angin....malangnya Aang ni terlalu muda tuk mendapat terima pangkat tu..normally kalu pervious Avatar,mereka hanya tau diorg ni Avatar pd umur 16 tahun..tp dia just 12 tahun....so susah tuk dia bersedia ....secara kasarnya dia mengembara keseluruh dunia tuk mencari Guru tuk mengajar dia Water,Earth & Fire bending....dengan tujuan mengalahkan Firelord dan mengembalikan keamanan setelah 100 tahun dunia terseksa dgn peperangan....huhu...cam tu la...



Avatar : The Last Airbender anime mmg best!!!


Sokka -> pandai dalam bab2 strategi peperangan...tapi dia takde kebolehan bending...sgt kelakar orgnya...aku duk gelak je tgk gelagat2 dia...pandai creator wat lawak...

Katara -> Master Waterbending tuk Aang...dia dan Sokka merupakan org yg jumpa Aang ni...dan mengembara dgn Aang drpd mula...dia merupakan yg paling memahami sikap Aang...mcm seorg ibu la kiranya...Katara smpi satu tahap dah kuasai Blood bending...sbb darah pun asal drpd air...so dia smpi leh kontrol org..!! cool beb
Teknik2 waterbending ni asalnya di ambil oleh Tai Chi

Toph -> Mater Earthbending Aang....sgt hebat....walaupun dia bdk pompuan buta,tp dia boleh melihat melalu getaran kat kaki...mcm kelawar la konsep dia...style fighting tuk Earth element mmg kasar & kuat..ada kekuda lagi....sampai satu tahap dia bleh wat Metal bending...sbb logam ni pun berasal drpd Tanah jgk...bkn calang2 bender yg dpt kuasai sampai tahap tu..
Teknik2 Earthbending lak di ambil oleh salah satu martial art cina Hung Ga

Zuko -> Master Firebending Aang....Dia ni asalnya musuh ketat Aang tp setelah bergolak dgn pelbagai konflik diri,dia sedar tugas sbnrnya tuk join Aang tuk musnahkan ayahnya sendiri(Firelord)...utk Firebending fighting style lak asalnya di ambil oleh Nothern Shaolin

Aang bila dah dpt kuasai kesemua element...btw,Airbending fighting style lak asalnya drpd Ba Gua
smart...!!

Tuesday, August 03, 2010

Perbandingan MV

Salam...
huhu...sesaje nk post menda xpaedah...
sejak akhir2 ni aku sedar something in common between ipt...
ape dia ek??
haha..
mereka2 ni suka buat MV(Music Video-student version) sendiri...
bila tgk kelakar pun ada...so kat sini aku tunjukkan
2 IPT yg aku jumpa buat perkara yg sama...
so kita leh wat perbandingan mane yg mantop...huhuhu



Video ni drpd MMU melaka...huhu...




Video ni lak drpd member aku di UTP...*credit to Izzul n AlepLop(bdk Mzms) krna upload vid ni..


so setelah tgk ke2-2nyer...apekah pendapat anda...manekah yg lebih sengal?? haha...
bagi aku UTP yg menang!! haha..mmg best r aku tgk...walaupun 2 org je...ada formation!! MArvelussss


p/s :jgn mare ye Aleplop...hahaha..just for suka-suki...btw,pause r dulu lagu blog ni tuk dgr n layan video ni...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...