Pages

Thursday, April 07, 2011

Supervisor datang !!

Salam...

hurmm...
hari ini hari yg ke 33....
hari yg dinantikan....supervisor MMU kami datang...
Madam Goh Pey Yun....tp pagi tu,awal2 pagi dah kena amek supervisor IP Core aku kat kementerian Pelajaran....dia baru anta org umah dia...
so kami ke LHDN dulu tuk proses2 berkenaan ngn syarikat...
aku follow je supervisor aku...
pastu dia bawak aku kat tpt makanan arab...
tapi melayu r taukeh kedai nyer...
bez gak breakfast kat situ...roti dia mmg terbaik...
abis breakfast baru r ke ofis...
tak panas pun buntut ni duk kat kerusi....
dekat kul 10 sv MMU aku smpi...mula2 dia mencari gak mane pejabat...
tp nasib baik r aku nampak kelibat dia kat luar...
terus panggil dia masuk....dia tyer aku "hah,En.Aidid(sv tpt keje aku) ?"
aku jwb "eh,bukan2,sy trainee,bwh madam la....En Aidid kat dlm"..
dalam hati aku..."perghh,sampai hati xleh kenal aku lg...padahal anak murid sendiri tu...2x subjek dia yg ajar...nak wat cam ne...aku mane la jumpe dia sgt...."
tp yg mengherankan aku....ada gaya supervisor ke?? bak kata weiqi,"u nampak suda tua maaa...itu pasal la dia igt u supervisor,hahaha"...siot je weiqi
tau la aku pakai pakaian formal....ada nmpk tua ke??? huhu

so sv kami tgh sibuk nk settlekan urusan ngn big boss kami...so,minta dia tunggu jap...time tunggu kjp tu la dia tyer kami ape yg kami buat kat situ....so kami terang la kat dia pasal monitoring network...weiqi r yg terang...dia ok sikit ckp bi drpd aku ni...tp ape2 yg kena tmbh aku tmbh r sikit...1 soklan dia yg aku igt,"why all this report not in english?"(lebey kurg cam tu r,mybe dia expect dlm bi r tu,keje2 cam ni)...weiqi pun goreng pasal TM nyer format sume dlm bm...padahal xtau pun...haha..tp mmg betul r ape yg ckp tu...n cara2 dia tyer tu dia mcm pikir "ni ke jer kerja korg?? just duduk calling2 n monitoring"..tambah r cikit pasal Level 2 & 3...terus dia tyer ape keje2 level 2 & 3...gagap lak kami nk jwb...nasib baik si Azu (Level 2) ada kt situ,backup sikit,kasi penjelasan pd kami...kalu x,aku dh jwb merapu dh....n paling killer sekali,dia tyer(bi),"semua course data comm ek?"...."x,saya sorg Security Tech"...dia jd pelik,terus dia tyer,"Ada kaitan tak benda2 ni ngn security??" mengelabah aku nk jwb...aku goreng je la...tibai je...so dia angguk2...padahal aku pn xtau ape yg aku ckp tu betul ke x....serius lupa ckp pasal firewall...tu mmg ada kena mengena ngn security....n then baru r madam jmpe ngn sv aku....

ape yg dibincangkan dlm tu pun kami xtau....n bila dah settle,terus dia blah...xde pun paling kat kitaorg....aku rasa,kalu x sbb sv aku ada keje sekejap,dia x jenguk kitaorg ni....xpe...sbb mmg harapan kami pn xnk jmpe dia...kalu bleh nk mengelak...huhu...malas nk kena soal siasat sbnrnya...tu jer...bkn benci lec tu ke ape ke...dia ok je....settle tu...lega r sikit....tak smpi 15 min,dah sampai email drpd dia...evaluation la kiranya...amek ko...aku kena tegur dari segi BI...huhu...dia nasihat,skang r time nk try baiki bi...lagi2 dlm report...huhu...lagi 1 ,self confident....yg ni mmg aku akui la...aku fail part kofiden ni...drpd dulu lg aku lack of self confident....xtau r cam ne nk gain konfiden ni...menda ni je punca xleh nk wat sume menda...termsuk speaking...huhuhuhu....BM jugak la kat dlm hati ni...xtau nape...bahasa ibunda kita...(tp kalu org kasi artikel bahasa bm tinggi sikit dh pening dh...haha)
terima kasih la atas kata2 rangsangan tu....

lepas tu,aku follow la Azu ke EP(Emerald Park) & D' Apartment....2-2 kan kolej kediaman UTeM...sume tpt tu down... so,kat situ la aku berkesempatan belajar asas2 ape Level 2 kena wat....dia suruh aku try sendiri...terima kasih la Azu,ko jenis yg byk tolg member....tp...member yg ditolg tu perlu la tolg diri sendiri..kalu sebelah pihak je tolg...xjd keje gak...ye x?...
dia ajar la aku set IP, DMZ ,PPoE ,Bridging...False Positive,False negetive....lagi2 part2 kat Internet Load Balancer(Fortinet) tu...byk aku tau...tp aku blur2 lg...byk benda aku xtau...sama ada aku xtau,tp mmg aku just bljr konsep tu,tp lupa....tu je....hurm...lepas check2...mintak L1 call TM100...akhirnya...settle sume...beres...sume dah up....

so tu la ape yg dh dibuat ari ni....

tuk ari semalamnyer(day 32)...xde ape2...x gi site gak....tp semlm sv aku ajak lepak kat kg Hailam,Tanjung Kling lepas dia amek anak dia tuition mlm....hui...baru ku tau ada kedai mknan ada bleh karaoke kat dpn...tepi pantai lak tu....boleh kata tenang r gak...tp bila time org yg berkaraoke tu 'kureng enak' didgr...hui...serabai kepala aku dgr...huhu....byk benda dia citer...dia ajak geng2 lama dia lepak sekali ngn aku...citer r mcm2 kisah silam...maklum la lama x lepak(seminggu je pn)....mcm2 r aku belajar....dunia kita ni sgt luas dan sgt byk cabaran....sgt2 byk....lg time kita tgh darah muda ni...so please la pada yg diluar sana...hati mau kebal sikit...juz jgn give up terlalu awal...sbb kat luar sana sentiasa ada yg lebih besar...kalu anda give up awal...maknanyer anda dh kalah di bahagian saringan.....belum masuk part yg betul2 lg....aku pun kecut gak....ntah2 aku jgk terjebak...nauzubillah~~ mintak jauh....

Ok la...mau tido sudah...nnt catit menda lain la pulak...huhu...TILL THEN,SEE YAA

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...