Pages

Sunday, February 07, 2010

Explore Race(Cari Tempat)

Salam...
sudah lama nak update blog pasal ni...
tapi just tahan sampai la Explore Race ni habis baru update...
sbb nnt tak surprise la kan ape yang nak dibuat....

2 minggu lepas...kami(apis,fain & aku) di'approce' utk handle bahagian aktiviti explore race bagi IU Sport Fiesta...so fikir2..ok la..kami terima...hari tu jgk kami gi tgk tempat...sbb kami try bincang..tp blur...tak nmpk gambaran...kena gi kat tpt dulu..baru bleh fikir nak wat ape...so kami pun pergi la ke tempat2 yg ada....sebelum tu kami diberi limit tempat...dari tasik sampai la keatas r...so kami decide dari Tasik sampai ke Taman Mini Malaysia...kami pun pergi la tpt2 berkenaan..tuk dapatkan gambaran...antara tempat2nya...

Taman Mini Malaysia...
kat sini mula2 kami jadikan tempat core yg mane paling banyak checkpoint...
sebab bayaran kat situ...masuk saje dah RM 10..so kami nk manfaatkan duit peserta..
so kat situ kami nak buat menganyam tikar mengkuang,tarian buluh(sarawak),kukut kelapa,meniti jambatan gantung dgn sudu dan bola ping pong di mulut & last sekali cari 7 barang yg diberi oleh penjaga checkpoint.tapi sayangnyer dek kerana budget kami kalau boleh nak yang paling minimum...terpaksa tolak tempat ni kerana kos yg diperlukan utk tpt ni saje dah makan byk kos.....
kami dtg sbg pelawat...huhu..dapat masuk free...best3...
ni la nenek Siti...dia bekerja membuat kraftangan kat sini...sgt best berborak ngn nenek ni...baik orgnya...mmg syg r tak dpt wat task menganyam tikar...aku nk sgt bagi pengalaman baru kat peserta2.....
ni tempat kukut kelapa kat Rumah Melaka tak silap aku..terigt aku kat kampung...selalu kena paksa kukut kelapa...sampai 2 3 biji ...lenguh tangan aku...duduk lak bkn duduk atas kerusi..duduk ala2 mencangkung gitu...lenguh kaki..so bila aku terigt kesusahan2 wat menda ni..terpikir aku tuk wat task ni utk peserta2 Explore Race....
ni la jambatan gantungnyer...yang ni luas sikit...kami bercadang nak wat aktiviti kat sini..sbb bila lalu kat situ dalam kuantiti yg ramai...jambatan tu bergoyang..so susah kalu kita letak sudu di mulut sambil letak bola ping pong utk lintasi jambatan ni....task ni la yg kami nak buat...sayangnyer laaa...
yg ni lagi sempit jambatannyer....
antara rumah2 negeri di Malaysia...macam2 design rumah boleh dilihatkan sini...so kalu berminat..singgahlah diiiiiii.....
Taman Mini Malaysia...

Pastu tempat seterusnya lak...

Taman Tasik....
sini senang jer...pasal sume kelengkapan dah ada..tinggal just cakap ape yg kami nk buat n setup hari n pembayaran...so sume settle....di sini kami buat 3 aktiviti...
-rock climbing -berkayak -shooting range
setiap aktiviti kosnya lebih kurang RM3 sekepala...kalu nk sume group buat ketiga-tiga game...makan masa lama...tu belum kira bertembung group lagi...jadi kelam kabut lak...
so kami wat solution mcm ni...dlm 1 kump ada 6 orang...so diorg akan dibhgikan sama rata tuk kesemua aktiviti...jadi 2 org akan ke rock climbing,2 org akan ke kayak & 2 org akan ke shooting range..diorg kena completekan task2 masing utk dapatkan puzzle..dan puzzle tu hendaklah ditunjukkan ke ketua CP tuk dpt Klu seterusnya....
kat sini best gak...aku punyer la teringin nk panjat wall tu..mcm best jer...ngn menembak...jelez ngn peserta....
ni wall climbing tu..tinggikan..mmg best...

Taman Botanikal Garden
haaa....asalnya tak nk letak pun CP kat sini...tapi bila kami tolak tempat Taman Mini Malaysia...
so sini tempat baru kami....task kat sini ada 2 jer...tak banyak pun....peserta hendaklah menyelesaikan kedua-dua task..tapi diberi pilihan utk memilih tuk buat task yg mane dulu....tasknyer adalah.. -aktiviti berair -aktiviti memerah otak

ape aktivitinya tu? general sgt la...ok specifickan....aktiviti berair tu adalah aktiviti mengalihkan belut dari besen ke baldi(diberikan certain2 jarak) manakala aktiviti memerah otak lak...membina piramid mengunakan kad terup..
senang je 2 task ni....sekejap je bleh siap..cuma yg letihnya nk pergi ke taman Botanikal ni jer...jauh sgt...nama pun explore race kan...kena explore r...
ni la tempat CP Taman Botanikal Garden
kami pergi pasar tuk mencari belut..
Fain tgh mengacarakan program JOm cari Belut...hahaha
ini dia....berpuluh-puluh ekor kat dalam ni...mula2 kami survey...takut2 jgk nak sentuh...tapi lama2 rasa best lak sentuh diorg...belut paling besar la yg rasa takut2 sikit nk pegang...sebab kepala dia tu besar n mmg serupa ular dah gayanya..tapi kami suda xde dah rasa gerun tu...hahahah..siap belai2 lagi..huhuhu


Taman Buaya
Taman Buaya la yang paling senang nak deal...pasal akak tu sporting habis....di Taman Buaya ni...pihak diorg yang sediakan aktiviti..sbb diorg selalu handle Family Day or apa2 yg sewkt dgnnyer r....so senang r keje kami....
di Taman Buaya ni beberapa kami ulang alik untuk corfirmationkan aktiviti dek kerana ada tpt yg terpaksa d'cancelkan...sampai 4 kali meeting ngn pihak Taman Buaya....walaupun aktiviti yg kami request ada bertukar last minute..tapi diorg still ok jer...xde la kuar reaksi yang pelik2.....
aktiviti peserta senang jer...
-Treasure Hunt -Fear Factor
Treasure Hunt ni sume tau dah rasanya...masing2 pernah main game ni...utk Fear Factor...peserta hendaklah memegang & mengangkat anak buaya utk bergambar dan barulah dapat Klu ke tpt seterusnya..anak buaya tersebut telah pun diikat mulutnya dan dipantau oleh trainer kat situ....

kat sini pun aku dapat masuk free...ngeee....dapat tengok free2 jer...waktu tu aku terpaksa pergi meeting ke 3 seorang diri kekwn lain suma ada kelas...dah la aku tak biasa deal2 ngn orang ni...belajar r time ni...so bila dah abis meeting tu dia bawak la aku keliling tempat tu..meeting sebelum ni dia tak bwk pun kami jejalan...meeting ke 3 tu dia bwk tu kasi aku clear lagi aktiviti yg nak dibuat...meeting last tu aku lak bwk fain,apis n aleep jejln keliling..memandang akak tu kasi....
Buaya besar tu buaya tembaga....nama dia BLACK...waktu kecik dulu aku penah gi sini dgn rombongan sekolah...buaya ni jgk la aku tgk...tak ubah...masih bertahan sampai sekarang... utk pengetahuan sume...setiap buaya kat situ ada nama2 tersendiri...salah satu yg akak tu suka namanya RABUN...buaya yg aktif sekali kat tpt tu...bila akak tu panggil je nama dia...terus buaya tu bergerak...fuih..hebat akak...
ni la anak buaya yg peserta kena pegang waktu task fear factor
haaaa...ni waktu aku kat pentas show taman buaya...aku berada betul2 kat dlm tpt show tu...n didepan aku ada buaya...tanpa penghadang/pagar depan aku !!...gerun kowt...besar buaya ni..namanya ALIA...buaya show walaupun utk show,dia tak jinak..bak kata akak tu "dik,kalu buaya tu buaya jgk,bila time dia lapar dia bahan je sesape..nama pun binatang"...time aku masuk tu kat dlm pentas tu..Alia ni terus bergerak ke aku n akak tu...kecut perut kami..mmg gerun silap2 boleh kena baham...uiisshh..paling dekat r aku penah tgk dgn tanpa penghadang...bila dia bergerak tu terus kami kuar kunci n tutup pagar balik...
haaa..ni la Alia....dpt tangkap gambar badan dia jer...wkt ni dia mengeluarkan bau something tau...menandakan dia mcm sedia nk mengawan...
ni tpt Fear Factor...tuk pengetahuan sume,peserta MMU explore race ni la perasmi tempat tu..pasal tpt tu baru dibuat dan tak dirasmikan secara official lagi...tp peserta explore race dah merasa dah tpt tu...kata akak tu r...
reptile yg ada kat sini...ular sawa ni(coklat) besar giler....mmg mampu belit aku...tu aku konfirm...dia punya kepala saje dah lebih besar dari tangan aku mean dari ujung jari -> lebey pergelangan tangan aku...besar punyer!!
buaya kontot..xde ekor
ni la kami...hahaha..kat tpt burung-burung

Tu la semua tpt2 explore race kami(tolak taman mini)....agak jauh jgk r....tapi alhamdulilah..sume dapat selesaikan dengan jayanya...nnt aku update apa yg berlaku kat checkpoint aku jaga...checkpoint BELUT...hahaha...byk benda lawak berlaku kat situ....


p/s: gambar ni jadi kenangan time kami wat tugas-tugas ni...

ada something berlaku waktu ni..hahaha....wkt ni time sume ketua tiap2 tpt CP pergi observe tpt masing2 utk lebih fahamkan lagi situasinya mcm mane....utk dapat gambaran...

3 celoteh:

k .najat said...

salam , tahniah atas kejayaan explorace....hehehe

Deen said...

no hal..
terima kasih gak pada akak...
duk buat surat tu surat ni...
ke sana ke sini...

tahniah wat sume la senang citer...

p/s: tahniah jugak...first komen akak di blog saya...huhu...terharu rasa...huhuhu

.: F@!n :. said...

din gambar aku p pasar pun ko upload...saham tinggi ni ....hahahha...walaupun hampir kesuluruhan explorace ni kita ke hulu ke hilir, deal ber deal dgn org lain ber3 ja, tp alhamdullilah berjaya gak...even masa terlalu pack tak sangka rupanyaada gak masa kita ni ..sama ada sedar atau tak sedar ja..

P/s: jika kita ingin mencari masa dlm hidup ni mmg tak kan ada... mmg tak cukup..jd harus lah pandai membahagi masa ngn betul supaya kita guna kan tuk benda bermanfaat..( nasihat tuk dr gak)
peace(*_-)


thanx gak pada yg membantu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...