Pages

Monday, February 28, 2011

Lapor Diri (First Day Internship)


IP Core

Salam...

fuhh...

hari ni aku kena lapor diri kat syarikat praktikal aku...IP Core...
aku & Shai datang situ tepat kul 9.00 pagi...
so jumpa la ngn member2 praktikal yg lain..
sume sekali 4 org...aku,Shai,Alex & Wei Qi...
so kami gi situ utk sedikit briefing tentang syarikat tu n ape yang kami kena buat..
jadi diceritakan la pasal syarikat ni...

ni r Inkubater K-Ekonomi,byk tul syarikat sini...kalu tau aku gi sendiri tuk mintak internship kt sini...bleh r pilih sendiri kita nk bidang ape..aku bru tau tingkat 2 ada bhgn Web Design & security programming...teringin lak aku...

basically IP Core ni mcm company yg tolg TM tuk handle beberapa network dlm Melaka ni...
sebab TM tak mampu gak nak monitor sume...so boleh dikira TM gak r...tp actually bukan..cuma anak syarikat or rakan kongsi or sewkt dgn nyer..susah nk bg istilah...

kami ada 3 shift

Pagi : 7 pagi - 4 petang
Petang : 3 petang - 12 tgh malam
Malam : 11 malam - 7 pagi
*cuti hanya sehari je...sama ada sabtu or ahad...

ada byk gak server yg kena handle...cth cam Honda,Mamee,UTeM,Pejabat2 Kerajaan Melaka and byk lagi r...kat sini ada beberapa level...level 1,2,3 and boss la...level 1 ni macam operater r jgk cuma lebih sikit drpd tu bidang tugasnyer,kena report or detect mane site down,layan client yg call...level 2 dah kena gi site2 server yg down,troubleshoot or watsoever...level 3 pun sama gak cuma kemahiran yg diperlukan lebih advance sikit...untuk bulan pertama ni aku berada di level 1...esok bermula la kerja sepenuhnya...

sebenarnya time dia 'chongceng2' tu aku tak brp paham sgt flow nyer...banyak gak aku tak tau lagi...start bila aku nampak flow nyer?? haaa...start bila network engineer level 2,En.Faizol or aku panggil Azu,member time MMU dulu..ahli silat dulu....pelawa sesape antara kami nk tgk dia keje or gi mane2 site...so aku n shai r yg gi...selesa sikit ngn member yg dh lama kenal...
peluang nak belajar...

lain dr yg lain kami ni...hari pertama dah gi tgk keje2 level 2...kata Azu,senior2 kami level 1 pun jarang2 gi kat site2 ni awal2 dulu...kira kami advance r..mula2 dh dpt ilmu macam ni....seronok level 2 ni...gi ke hulur ke hilir....1st,kami ke Mahkamah Syariah Jasin...ada server down kat situ...so gi la situ...tgk r Azu configure router..dia ajar la sikit2 mane tpt cable nk cucuk,macam mane nak configure dlm komputer...ape tu ape ni..mane firewall, mane internet load balancer,mane switch...walaupun still blur2 ape yg dia ckp gateway,Dynamic DNS,router kat something2,melakanet....terima je...kita just terima dulu ape yg dpt...padahal dh bljr kat Data Communication,Computer Network & Client Server...hahah..kena revise balik....

ni Server kat Mahkamah Syariah Jasin..


tempat seterusnya kami gi kat beberapa kolej kediaman UTeM,just reset wifi router je...simple...n lastly gi Jabatan Agama Islam Melaka(JAIM)..server situ pun ada masalah...HSDSL Router bermasalah...so benda tu kena kontek GITN(Government Intergrated Telecommunication Network) biar diorg yg selesaikan...dari situ la level 1 nyer peranan..dia la yg tukang kontek n update ape2 yg patut...selepas follow sume ni baru r clean & clear secara kasarnya ape yg mayber aku kena wat....thx la Azu sebab ajar aku sume menda ni...seronok gak la...mmg terasa gak penatnya..balik2 terus tido...huhu


Server Kolej Kediaman UTeM..

Server kat JAIM..

esok start keje betul...dapat shift petang...huhu...actually dapat pagi...tp tukar ngn Shai gara2 transport....kepada sume kwn2 yg lain...GOOD LUCK lagi sekali...!! ^_^

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...