Pages

Saturday, May 14, 2011

Experiment Phase 2 success !!

Salam..

ni nak citer pasal fasa ke-2 lak...
kat bwh ni kira secara kasar masalah2 n objektif ...

-> objek xleh lagi pegun atas Marker tu...kekdg dia akan duk merata-rata...kejap2 terbalik kejap2 ok
-> masih xleh nk wat objek tu pusing sana,pusing sini (marker) tuk tgk objek tuk 360 darjah..kejap hilang kejap ada....

objektif seterusnya :

-> Macam mane nk kasi objek kuar betul2 atas marker & leh tgk 360 darjah...
-> Wat masa tu,hanya leh buat 1 Marker,1 Objek tuk 1 masa...so nk cuma buat 2,3 or lebih Marker leh kuar 2,3 or lebih Objek dalam satu masa...
-> Nak buat Objek 3D tu bergerak2...dlm kata yg lain,animasi r...

So...ni masuk citer Fasa ke-2 lak...semalam...try cari jawapan masalah2 yg timbul tu...
Alhamdulilah,dpt buat,n Allah kasi aku peluang tuk figure out kelemahan2 tersebut...
ni hasil tuk Fasa ke 2...

Haaa...Fasa 2 : Objektif 1 & 2 dah berjaya...dh tau cam ne nk kasi objek tu pegun or tetapkn coordinat objek, & dpt buat objek timbul lebih drpd 1 dlm 1 masa (multiple marker).

So,kali ni berjaya la wat display objects with multiple marker at the same time...huhu
bila citer kat member sepraktikal,mybe punca utama masalah gambar kejap kuar kejap tak ni 1 je...masalah kamera...
yup,betul gak pasal kamera laptop ni x la powerfull mane...
dia cdgkan guna kamera yg tangkap 30 frames per second...
mahal tak kamera camtu?? huhu...ntah la..harap2 Dr Lau ada sediakan..
sbb dia ada ckp barang2 dia sediakan...ni just main2 je ngn AR...nak tau sejauh mane menda ni leh gi n sejauh mane aku mampu buat...n ape posibbility masalah2 yg akan timbul...

baru tadi aku jumpa lak tutorial FLARTOOLKIT...cara2 nk guna tu...hurmm...nak kena install lg gamoknyer kalu nk cuba..sbb yg tu nmpk lg kukuh or mcm2 lg bleh wat...pasal menda tu main coding2 sikit...wat masa skang,laptop ku dh slow gara2 install software2 berat ni...waaaaaaaa....
terus terfikir nk ada PC high performance 1...hahaha...xberbaloi la semata-mata tuk FYP...lain la aku ni graphic designer kan....bleh guna sampai bila2...

xpe la..kasi biasa dulu ngn ARToolKit ni...lepas ni try lak OpenSource lain...hurm...banyak masa lagi...cuma betul gak kata kawan aku...sem depan aku amek subjek byk sgt...takut tak terbwk je FYP ni...maklum la...tajuk ni bukan tajuk research,tp research & buat projek tu...perlukan byk masa....hurm...terpikir gak lepas dia ckp cam tu...tp nk wat cam ne kan...aku pn xtau...

maybe ni la salah 1 cara aku...buat research awal2...test tu test ni...hurm...atleast mungkin dpt kurgkan bebanan akan dtg...dan maybe cara belajar sem depan pun aku kena ubah...maybeee.....
Apepun tgk la dulu mcm mane....TILL THEN,SEE YAA....

p/s: pasni try wat animation lak...tu pun kalu sempat...

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...