Tuesday, August 31, 2010

Kemerdekaan ke-53...


Salam.....hari ni tanggal 31 Ogos...Hari kemerdekaan buat Malaysia yang ke-53...pada malam 31 Ogos ni la pesta motor berbunyi sana sini...agaknya konvoi la kot kan...smlm di Melaka berlambak golongan2 ni konvoi....siap bawak bendera lagi....bagi yg betul2 memahami erti kemerdekaan tu alhamdulilah...tapi bagi yg tidak pulak macam mane?? tepuk dada,jangan buat kuat,buat sakit dada je....terus je tyer diri sendiri....if satu hari nnt bila berlaku lagi peristiwa lama,beranikah kita tuk keluar berjuang tuk tanah air?? aku rasa menda tu sgt susah tuk setiap individu...bukan senang kita nak mempertaruhkan nyawa macam tu je...kena ada jiwa yg besar tuk buat macam tu...

untuk tahun ni,sambutan di Melaka boleh kata biasa2 je kot...ntah aku pun xperasan sebenarnya...smlm dikampus duk dalam Aeroart duk training Silat....cuba membiasakan diri dengan Olahraga(Sparing)...lawan perasaan takut bila nak berdepan ngn org...alhamdulilah,bagi aku ada satu pencapaian yg baru drpd yg lepas...dulu takot2 nak serang,kali ni ahh,redah je...lawan ngn org kategori berat lebey kurg 2x ganda drpd aku bknnyer senang...haha...nak mengangkat kaki satu hal,dah berat,nak wat jatuhan....mmg haram r....berat nak mampus...xkisah la...main2 jer pun...bukan tournament lagi...kalu tournament,lawan ngn sama kategori la...

Sempana Hari Kemerdekaan ni,terdetik hati aku nak baca artikel yg lama aku simpan....asal usul Bangsa Melayu...mane datangnya Bangsa Melayu ni....ada 4 part,1 part baca makan masa setgh jam...adoi...baru je abis 2 part...apepun yg aku dpt simpulkan...Kita ni daripada keturunan Nabi Ibrahim(tp mmg kita semua drpd Nabi Adam & Hawa tp selepas berlaku peristiwa Nabi Nuh ngn Bahteranya tu...)Banjir Besar tu...dunia kira mcm refresh balik...so dari situ,mane kita berasal....ape yg aku dpt,Nabi Ibrahim mempunyai 3 isteri....Siti Sarah,Siti Hajar & Siti Keturah...Sarah melahirkan Ishak,Hajar Melahirkan Ismail dan Keturah melahirkan 6 org anak : Zimran,Jokshan,Medan,Midian,Ishbak dan Shuah..Nabi Ishak menurunkan bangsa Yahudi manakala Nabi Ismail menurunkan bangsa Arab....utk Isteri Bongsu Nabi Ibrahim,tak byk diriwayatkan pasalnya....ramai pengkaji mengklasifikasikan sbg 'unknown nationality'...tak byk yg dpt tau pasal Keturah ni...nak diceritakan mmg panjang lebar...tu baru keturunan,belum lagi macam mane Bangsa Melayu tu wujud,secara kasarnya para pengkaji tidak dpt buat kata putus lagi...masih menjadi misteri....byk sgt teori yg dikeluarkan oleh mereka2 ni dan mereka mempunyai valid reason la...nak ckp sume bercanggah sgt,x....sume benda dekat2 je...aku baca pun pening2 lalat jadinyer....tp diorg ada 2 pendapat....sama ada bangsa melayu berasal drpd Asia Tengah atau Berasal drpd Nusantara tu sendiri.....
kalau nak copy paste kat sini,panjang rasanya....siap ada huraian setiap teori tu..
so xpayah la copy paste rasanya...cukup la aku terang secara kasar je...

tu baru part 1 & 2...belum lagi 3 & 4...itu akan ku baca bila berkelapangan nnt...TILL THEN SEE,YAA


p/s: externel aku,dimanakah ko? aku merinduimu...semua kerja aku terbantut bila ketiadaan mu...huhu

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...