Wednesday, April 22, 2009

Tanggal 17,18 & 19...

SAlam...
aDA ape pada tarikh ni?
pada tarikh ni la aku ngn abg Nik Zarizi....khatam belajar keris....
yaaa....
pd maghrib ari jumaat tu.....kami bertolak ke pantai pengkalan balak....
hahaha...kali ni kami x tidak tido kat khemah dah mcm 2 minggu lepas...
sbb pesilat2 MMU ditugaskan jadi urusetia utk MAJLIS KHATAM KERIS PERINGKAT KEBANGSAAN 2009....so kami duduk di chalet.....yuhuuu...
utk pengetahuan sume majlis ni jarang sekali dibuat....kali ni majlis ni baru kali ke-7...
bayangkan dah lama silat gayong ni ditubuhkan tp majlis ni baru ke-7 kalinya....
bygkan berapa tahun je sekali....
ni jugak kali pertama aku jadi urusetia.....nk jgk rasa jd urusetia...
rupa2nya jd urusetia peringkat kebangsaan ni teramat la letih....
mlm tu,baru smpi dipantai....dah daftarkan diri dan diberi briefing pasal majlis ni...
aku dimasukkan bwh bhgn peralatan perasmian...mknanya sume alatan2 ketika majlis ni aku kena jaga....ketua bg division ni Cikgu Dodi.....cikgu ni silap ckit kaki naik kat blkg,dah la kaki laju giler,mmg cepat..sedar2 dah kena sepak.....so kena hati2...hahahahaha[jgn mare]....
mlm tu jgk kami kena angkat khemah ...bkn satu tp 3 rasanya....kena pindahkan tpt khemah tu sbb salah letak tpt....walaupun penat tp berpandukan slogan WONDERPETS..dpt jgk kami buat...yg xtahannya wat mcm usung jenazah...si kirin r yg mula dulu...sakit jgk perut aku gelak...

pAda keesokan harinya la br bermula sume2 benda tunggu peserta khatam keris mendaftar...mrk dtg dr seluruh Malaysia...wakil dari singapura pun ada jugak...dari UK ada seorg...pd hari sbtu ni lagi la penat....angkat meja kehulu kehilir....tp wat sambil enjoy2 xde hal la...sume penat tu hilang...mcm tu la aku suka...smbil keje sambil tu kita leh gelak2 tawa...tp kekdg kena serius jgk...ptg tu ada briefing ckit kpd peserta khatam....aku dgr la ckit....sbb aku pun peserta...tp xsempat nk dgr penuh taklimatnya sbb sibuk ngn tugas2 lain....ptg tu jgk diberi taklimat cam ne nk sembelih ayam...sbb khatam keris ni ada adat dia...antaranya sembelih ayam (warna mesti hitam) sendiri....so kena ada la taklimat pasal tu.....dpt la bljr benda2 ni....akan dtg mane tau kita kena sembelih lembu utk korban ke ape ke....hahaha...lepas taklimat tu mula la aktiviti menyembelih ayam beramai-ramai...tgk la seorg2 sembelih ayam...ada yg sembelih smpi putus kepala....kesian ayamnya....yg pegi sembelih tutup mata tu sape srh....mmg r putus kepala....adui.....ada jgk yg sembelih tp ayam dia x mati...sbb guna pisau tumpul....setakat darah ckit je...adui...mcm2 bleh tgk wkt tu....lepas sembelih ayam tu kena bersihkan la ...bwk kuar sume organ2..tu sume kena wat sendiri...kat situ pun bljr benda baru....n then ape lagi....bakar r....aktiviti ni berlanjutan smpi malam....ayam yg dah dibakar dibungkus n akan makan pada esok hari...wkt majlis khatamnya...

Pada hari ahad...pagi2 dah kena berkumpul di depan pantai utk upacara adat tersebut....
kat situ la aku jumpe legend2 dlm silat gayong..sehinggakan anak bongsu kepada pengasas Silat Gayong (Sazali b. Dato' Meor Abdul Rahman) jgk dtg tegas jgk orgnya,dgr suara pun takut dah....dlm hati wow...x sangka didepan aku ada satu barisan para pesilat yg hebat2...sblm bebaris tu..mcm biasa r urusetia jgk la nk kena susun stagenya...so dlm kul 9.00 pg x silap aku adat istiadat bermula...aku kena makan sirih dulu...hihihi..agak pelik rasanya sbb x penah rasa...
n then kena pegang daun kepala n lilin sambil junjung benda tu sewkt turun kelaut....ada simbolik dia...mcm org yg ketuai kami dlm barisan kami (ibu gayong) kena junjung keris....
so kami kena turun laut pd paras dada airnya..n then tawaf sbyk 7 kali pd satu jarak yg tlh di tetapkan....mmg mencabar,lg2 wkt ombak tgh beralun kuat....aku tgk pompuan ramai nk give up dah bila smpi round 3...lepas cukup 7 kali...kami duduk sebaris dan kami baling keris kayu kami(sblm ni wat latihan ngn keris kayu yg dibuat sendiri ngn tgn kita) ke laut, simboliknya berpisahlah antara kita ngn keris kayu tu...n tiba la pula masa dgn keris besi pulak....
abis tu kami kena mandi bunga ckit,makan 7 jenis kuih melayu,pulut kuning n ayam yg dibakar tu...kena abiskan kat ctu jgk...kalu sape2 yg dpt ayam besar mmg nahas la nk abiskan seekor tu sendirian..nk tak nk kena abiskan jgk....ni la adat2 khatam kerisnya....just citer secara kasar je...

dah abis majlis...time utk kemas2 kan balik barang2 la pulak....pun sama penat jgk...dah la tawaf kat dlm laut tu ada jgk penatnya...kena angkat tu angkat ni lagi....kehulur kehilir....dari satu tpt ke satu tpt....dah la tptnya jauh2....dlm lebey kurg 5 chalet di tempah tuk majlis ni...so kena ke hulu ke hilir...mmg penat,tp lama2 rasa cam skjp je jalan dari satu chalet ke satu chalet sbb dah selalu sgt...bila agak2 sume dah siap...masuk bilik sedar2 dunia gelap sekjp...tertido kejap...letey kot...aku ngn abg nik serupa jgk...2-2 tertido....hahahahha....xkisah..normal la tu....

ni ada gmbr ckit...
Menunggu peserta

Cikgu Ismail tgh bagi penerangan pasal senjata2 melayu dahulu kala....
yeah..!!!

Tgh menghias meja pameran....(rAjinnyerrr)
DJ kita yg diimport khas dari MMU...hahaha
bhgn security..tgh wat line jaga2...abg nik & abg munn kita...itu dia...semangat..!!!
seorg lagi urusetia keselamatan...ayunya...cam ne nk jaga org ni..muka xcukup garang nie..hahah
ckgu Dodi,mun,najmi,aku & abg zack sibuk buat tpt utk ....ntah la ssh nk ckp..
antara peserta2 khatam keris....
tgh dgr taklimat pasal sembelihan
pegawai agama ajar cara yg betul tuk sembelih binatang
bergmbr sebentar(nmpk sgt x tumpu perhatian time pegawai agama tu bg taklimat)hahah
tgh minta izin tuk khatam dgn cikgu ismail
berkumpul dulu...tuk penerangan..
"buat satu barisan lurus!"kata Cikgu Mad(ckgu silat aku di Mrsm dulu hihihi)

kami sume dah mula turun ke laut dah...
dah mula berjalan dah....
dah start tawaf dah..itu diaaaa.....
Baling keris Kayu..!!! syg betul ssh payah aku wat...huahuahua..dah la kayunya keras giler..
smpi luka tgn aku...tgk2 kena lepaskan gak...
dah abis tawaf
makan2...jgn x makan....
duk tgk gapo dio tu?
perabih la sume mknan tu...muka terseksa belaka...

haaa..sume dah abis...ada ckgu belanja ais krim...ape lg...beratur....!!!

ya makan..mmg sesuai di wkt panas2 mcm ni..
Cikgu Dodi n Aku...nyum nyum....

begitu la abis nya majlis khatam keris kebangsaan.....walaupun letih tp puas la jgk.....tp pd ari ahad tu tak sempat la pulak aku nk gi iu dinner....sbb smpi pun dah nk malam....kemas2 sume pun dah amek masa....
p/s : sori r x dpt kotakan kata2 yg aku akan pegi dinner tu terutama kpd kak zinie n kak suhailah...hihihihi...


!!..TAHNIAH KEPADA SUME URUSETIA..!!

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...