Monday, March 09, 2009

Salah satu pengalaman yg x dpt kulupakan

Hari Ahad jam 7.30...
aku suda mula bertolak ke UM(Universiti Malaya)
sbb ada join aktiviti kat sana
iaitu MANDI MINYAK..!!
aku mmg xcited nk gi..dr tingkatan 5 lg nk gi..
dulu terlepas mandi minyak kat Muadzam Shah...
so skang x nk terlepas dah r..
dgn menaiki keta kancil kepunyaan mak cik intan..
aku,abg najmi dan abg zack...
berlepas ke UM(bkn melepas)
perjalanan agak2 dlm 1 jam lebey kot...aku x sure sbb dlm keta aku tido.....letih sbb stay up lg cam biasa r...
sedar2 dah smpi ke umah sepupu abg zack kat bangi....
kitaorg mencekik dulu kat ctu...lepas tu br gi ke UM...
masuk2 UM...fuuhhhhh besar gak....nk di bandingkan MMU melaka...jauh la oiii...
smpi sana duk kenal2 ckit...pastu start r buat minyak...
bahan-bahan nyer tuan2 puan....:
santan kelapa....air kosong.....
pastu kawah....pengacau....(jgn guna spatula)tu jer...
perah la santan kelapa tu kasi kuar santannya...
pastu masukkan dlm kawah...
nk tggu dia mendidih smpi kuar minyak tu yg seksa tu....
duk mengacau dari ptg smpi la ke malam.....br la benda tu siap...
nk kacau dia pun satu hal....masuk je khemah tu terus sakit mata...sbb asap byk sgt...
pedih giler....smpi kuar air mata...

tgk gmbr kat atas pompuan tu dah sakit mata dah....masuk asap jer...
mmg seksa....
kacau kacau kacau kacau dan kacau......
silih berganti ...tukar shift kacau santan....
kat ctu dr segi mknan best....
bleh tahan r...
bila dah smpi minyak gelegak cam kat gmbr bwh ni :


nmpk tak buih2 gelegak tu...panas tu

lepas gelegak tu.....
minyak tu meletup letup lak....
jap2 termercik keluar...
aku yg tgh kacau minyak tu tak habis2 kena percikan minyak tu kat kaki ngn tgn...
sakit siot...
kat ctu aku terfikir seketika....mcm mana agaknya kalu kena api neraka lak...
api yg mengelegak....merah menyala....api yg terlalu panas sehingga apinya berwarna hitam
masak minyak ni pun dah panas.....
terhidu asap dia pun dah sakit mata ngn hidung....terkena percikan santan tu pun dah terhenjut henjut....
ni kan ....azab kat api neraka.....nauzubillah....
sgt gerun bila aku terbayangkan akan hal tersebut....

ni gmbr time minyak meletup-letup tu....











posing dgn berhati-hati hahahahah

n than dlm lepas solat isyak gitu
minyak dah pun kuar...
kawah pertama dah pun siap..
kawah kedua in progress lg....
so ape lg.....sume dah beratur siap sedia....
dlm hati ni takut2 gak sbb td time kacau part santan meletup letup tu
panas tu....cam ne la aku nk sentuh nnt....
kecut perut aku kjp...tp bila tgk ckgu sentuh selamba jer...
dah mula lega.....kitaorg dikehendaki baca dulu surah fatihah,al ikhlas n selawat ke atas nabi...
ni surah2 biasa yg kami selalu baca......
pastu mula la masuk ketpt tu 7 org dulu.,,,
smpi turn aku...perghh xcited siot...bila jatuh kan tgn kat kawah tu...pup...panas dia xde la panas sgt....panas ckit jer....pastu sapu la minyak tu kat tgn n muka dulu....
org ckp mandi minyak tu tuk kebal la ape la....benda tu tipu belaka...
minyak ni minyak kelapa bkn nyer minyak masak...kalu x dah lama dah aku jd BBQ nyer...
takat didih minyak kelapa rendah...tu la pasal dia x sepanas minyak lain...tu secara saintifiknyer...kalu org2 tua dulu ckp minyak kelapa ni bagus tuk kulit n saluran darah kita[bg lancar]...
tu yg ada minyak kelapa tuk rambut dgn tujuan tuk bg rmbt lebih hitam dan sihat...
bkn nyer melibatkan ilmu2 hitam ke ape nyer...tp nk wat benda ni kena ada org yg pakar gak la....jgn terus cuba kat umah.....mmg nmpk mcm org melecur la...

lepas siap tu..kitaorg berkumpul n duduk dpn VIP....
tetbe ada lak kena wat persembahan dpn VIP...
dah la tau last2 minute...
terus gelabah nk wat ape la nnt...
last2 aku buat je ape yg aku dah belajar...
menjadi jgk alhamdulilah....
dah siap sume tu kitaorg nk tggu kawah kedua lak...

haaaaaaaa sementara nk tunggu tu,ada la aktiviti yg menarik ckgu kat ctu wat...
tu mmg tradisi bila mandi minyak...atas ckgu la nk wat ke xnk....
tp ckgu ni wat jer...
aktivitinya cam ni.....
org yg bertali pinggang merah n hijau kena duk tgh[termasuk aku dowhh]
yg selain dr padA Tu putih dan kosong kat luar...
aku n yg lain wkt tu 4 merah 4 hijau...
duk tgh2 wat bulatan mnegadap keluar...
yg kosong ngn putih ni ada dkt 30 org....
duk keliling kitaorg...diorg dikehendaki pecahkan bulatan kat tgh tu means kami r...dgn ape cara sekali pun...mknanya kena berlawan la...
bygkan 8 VS 30 or 20 org.......mmg abis kitaorg .....diorg serang kitaorg balas....
agak teruk gak kitaorg kena....tp still ok lagi.....
pastu turn pompuan lak.....
n then....4 hijau tmbh 2 putih....lwn merah yg dah berpengalaman....
yg ni bleh tahan dr td....bulatan tu dpt la jgk maintain.....
aku jd defend....3 org lgi menyerang....wkt ni ramai yg x leh kawal diri...
means lwn ikut perasaan ....nk pukul jer...tau2 dah pecah dr bulatan....
pastu smpi mcm emo2 jer....

aktiviti ni mengajar kita supaya bila berhadapan ngn lwn yg ramai or sesape la...
jgn bertindak mengikut perasaan...biar kita kena serang dulu tp cuba bertahan n analisis mane kelemahannya.....fikir strategi dulu,baru la pikir nk serang....bleh aplikasi kpd kehidupan seharian ni...
selain tu tujuan nya nk lwn rasa takut dlm diri tu bila menghadapi situasi cam tu...
aku mula2 teragak agak jgk....tp bila dah dpt terajang seorg, kedebuk dia jatuh...
fuhhhh jd seronok je bantai org...tu yg smpi ada terkeluar dr bulatan tu...terlalu ikut perasaan...

lepas abis tu aku penat siot..mane taknyer..aku kena tendang kat tengkuk(paling sakit), kat rusuk(dgn org bpk besar,siap tendang smbil melompat lg... ),kat kepala tu ada gak..tp patut nye x leh....kat blkg pun kena gak...tp sume tu BEST giler...sakit yg puas hati....

habis tu baru la mandi kali kedua...kali ni satu badan aku sapu...berkilat bdn...
ada gmbr tp mane leh tnjk...mahal tu.....hahahhahahahah

lepas habis sume tu..baru la berangkat balik ke MMU......
sampi2 dlm kul 4 pg kot...
tgk2 kwn2 masih wat keje MPBP lg...tahniah2....
aku pun tolg ape yg patut....letih2 gak....tolg kwn tu mesti bg aku....
wat keje ckit cat san cat sini..sedar2 dah subuh....alamak x tido lg ni .....bdn bleh kata sgt letih..!!
nnt try cari masa tuk rest.....sbb skang kena pikir DRAMA LAK...aduiyai....

ape2 pun sume ni pengalaman yg ssh nk di lupakan...



p/s: mintak maaf kpd bebdk yg aku tendang smpi jatuh,yg aku tumbuk rusuk kuat sgt...kekdg terbuat kuat...tertumbuk dada n etc....kekalkan budaya yg melayu still ada lg....

2 celoteh:

hamdan al-kandahlawi said...

tk best la mandi minyak.bau...eiyyee..

sha_nixira said...

ala
xckp
nk g!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...