Pages

Monday, September 12, 2011

Objektif iz important...

Salam....


huaaaaa !!!
saje je jerit...
sbb ape??
sebab presentation fyp dah settle !!
Alhamdulilah...dapat present dengan selamat...

2 3 hari dah aku duk riso ape yg akan jadi time presentation...
Pagi tadi di Database Lab, aku n Shy gi ke lab...
jumpa ngn Abdullah (geng sama sv)...
sume dah byk ada....
so kami just menunggu panel kami...Mr.Hanifa...
lambat sikit dia...sesampai je dia...agak terkejut aku...
ehh, ini org yang selalu ada kat surau Bunga Raya time buka pose ni...
la...mati2 aku igt dia pekerja kat KS kat bunga raya tu...
sebab dia selalu bagi makanan kat situ n makan sekali ngn kami,
kekadang Roti Canai,Mee Goreng..or makanan2 kat KS la(kami leh detect)
rupanya dia Lecturer FIST...pergh !!
mmg tak sangka...jd panel aku lak tu...huhu...
nmpk mcm dia cam aku...mane tak nyer...mmg 1 bulan puasa kat situ je tempat feveret berbuka pose..haha!! free la katakan...huahuahua...

so,seorg demi seorg present...org pertama,Abdullah,Pak Arab ni rapat gak ngn kami..
sbb sama sv,dia selalu tyer aku or Shy pasal fyp...pasal dia punyer tajuk lebih kurg sama ngn Shy : Multi-Touch screen...
Kedua lak Shy...dia agak konfiden...berbanding ngn aku yg xde lgsg kofiden...
pastu seorg seorg present...dan seorg seorg kena tyer...
soalan..kaw2 gak r...Mr.Hanifa tyer boleh tahan gak susahnya...
ape2 pun diorg based on our report..kalu report kita ada slek/lubang sini sana...jaga la..mmg kena fire la ngn diaorg...ada sorg tu kena kaw2 giler r..mmg lunyai r pompuan kulit hitam tu kena...
huishh...nasib baik aku x pilih tajuk yg ada tertulis "Intelligent"...terus Dr.Lau tyer ape yg intelligent dlm system kamu ni?? huuu..nak jwb cam ne?? bhsa senangnyer apa yg buatkan system ko ni canggih sgt...huuuu..ssh tu...

dan skrg baru aku tau belang Dr.Lau...no wonder la Mr.Sia(Lec FIST) ckp, "Abis la korg dpt Dr.Lau"..huhu...dia punyer soklan,mmg nmpk dia bkn calang2 org beb...taraf Manager2 company or CEO r...antaranya yg aku igt : Apa kelebihan system awak dengan sistem2 yg dah ada...? mcm biasa kan?? tp soklan ni r ssh...if mmg korg xwat ape2 improvement...
ada lg soklan2 lain yg aku rasa killer gak r...tp aku bersyukur sbb Dr.Lau sv aku...so dia xtyer...tugas Panel yg tyer kita...bkn dia...kalu x,lunyai gak aku...

Ok,balik pd citer presentation td...Aku present time last sekali...huhuhu...xkonfiden nyer psal...sbb sape nk present leh dtg ke dpn je...tp aku takut...huhu...member2 lain sume tunggu aku nk present...terutamanya Pak Arab tu...nk tgk aku present...huhu,lagi la aku nerves..hadoi...sbb tu kalu bleh aku xnk kwn2 aku dtg tgk...biar aku present dpn org xkenal...situ aku ada keyakinan sikit...Sepanjang aku terang tu mcm biasa r,gagap berspeaking...huhu,aku perlukan mentor !!! tp aku nk sgt bercerita ngn panel2...nak diorg paham ape yg aku wat..alhamdulilah,Dr.Lau nmpk ape yg aku nk tu...dia angguk2 kepala tanda fhm n tunjuk yg dia mendgr ape yg aku try nk gtau..Panel lak mcm biasa r,sume sama...duk belek2 report kita...xpandang pun kita... dekat2 last baru nk pandang...

dan dia tyer aku part propose interface...mcm mane sistem aku beroperasi...so senang r sikit aku nk citer...huhu..banding yg lain sume kat part Methodology n Literature Review + Interface gak...syukur aku dpt 1 soklan je drpd Mr.Hanifa tu..."Ape yg awak buat sendiri dlm sistem ni sbb berdasarkan ape yg awak cerita td,awak guna Tool tu utk buat system..(setelah ditranslate)"...
tak sempat aku nk jwb soklan tu, Dr.Lau mencelah...dgn bagi jwpn tu kpd Panel tu sendiri...dan aku pun mengiyer kan je...betul la point dia tu,aku pn x terfikir jwpn tuk tu, kalu tak, stuck gak aku ngn soklan tu pasal mmg betul aku just guna tu utk wat sistem n ape improvement aku wat?? xde pun interm of features of Tool tu sendiri,but interm of application, yer aku buat menda baru...huhu..tp alhamdulilah Dr.Lau tolong aku..^_^...Thx Dr.Lau...xsangka Animation pun leh jd jwpn...hurm..

Selesai suda~~

Petang tu aku pergi ke Lab Networking lak...
tuk tgk org lain...kali ni Panel dia best sikit..
Mr.Wee Kwok Wee & Mr.Nazrul Muhaimin...
2-2 Lecturer ni imba(hebat) dowh...so mmg no wonder la slot diorg ni ramai org dtg tgk...
Mereka antara lecturer2 yg hebat...yg sentiasa masuk dlm Top List perbualan student...haha..
dan ternyata kehebatan mereka terserlah ngn soklan2 yg diajukan...
sama macam ngn Dr.Lau...tp lebih hardcore lg...
sedetail boleh dia tgk kita nyer projek...
sampaikan 1 objektif dlm report xletak dlm slide pun di kritik..(aku ada wat,nasib baik xkena)
sgt2 particular panel2 ni....sume yg presenter kena tibai paling kurang 20 minit ngn soklan2...mmg dasyat...

so ape yg aku leh highlightkan tuk presentation FYP 1 ni :

1) Ko kena TAU ape yg ko buat. Sedetail-detail nyer..
2) Ape yg ko present,mesti SAMA ngn apa yg ko tulis dalam report (ni aku siap discuss ngn Mub sabtu ahad lepas)
3) Setiap Objektif yg korg ajukan,MESTIlah korg penuhi. Ibarat Janji perlu diperkotakan. kalu kasarnya, Lu ckp lebat lu kasi tunjuk la ape yg lu ckp tu. [nasihat aku,biar sikit tp dpt capai semuanya-Dr.Lau pesan kat aku dulu]
4) Problem Statement korg terhadap projek tu mesti la come out ngn solutionnya.Kalau ada 3 problem, 3-3 problem tu KENA settle.
5) MESTI ada PENAMBAHAN yg dibuat oleh kita drpd sistem yang asal.Kalu sama je,atau amek org punyer tu bukan FYP namanya(ramai bdk kena ni).
6)Cara ko olah FYP report kena betul,tiada cacat cela n segala menda2 remeh jgn dipandang enteng...mcm reference,grammar,paragraph dll.


dan mcm2 lagi la yg aku dpt...tp yg utama sekali adalah Objektif la..penting !!...mesti kena jelas !! clean n clear omputih kata...haha...DAN YG PALING PENTING SEKALI FAHAM ape yg ko BUAT.


huhu..apepun,Allah dah mempermudahkan jalan yg aku harungi...Alhamdulilah...Thank You Allah...Ok la..siap2 tuk Maghrib....TILL THEN,SEE YAA

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...