Pages

Tuesday, September 13, 2011

Medium

Salam...

sekadar update sikit...
terkesan dgn ape yang berlaku tgh hari td...
Pagi2 lagi dah semangat nk gi tgk presentation FYP member2 lain...
Hari ini ari sume student2 hebat present...
ramai la...tak semua...
antaranya Mohd Khamis...
mmg tabik spring !!
project dia mantap giler...
Photo Social Networking...mcm fb/google+...
dan prototype yg dia dh siapkan pun mmg mantap...
senang cakap,dia bukan cakap kosong lar...
dia ckp n dia dah buat...siap dh ada apps tuk tablet jgk...mmg nice...
bg aku,benda tu dah pun siap...cuma dia ckp nk tambah mcm2 lg tuk phase ke-2...
sekali tgk mcm Window 7 dia nyer interface...ada campur ngn FB + konsep google+...pergh..mmg mantap...

tapi ape yg lebih mengagumkan aku adalah cara dia present...sgt menarik..
seolah-olah dia present kat dpn org2 company tuk beli produk dia...
sgt best dia nyer presentation...setiap persoalan yg dia timbulkan dia sertakan ngn jwpn yg jelas...sampai ada 3 tutor yg dtg tgk presentation dia..huhu...jarang la kalu lec/tutor nk dtg tgk presentation student...

abis tu,aku tunggu dan tgk student2 lain...biasa2 je la..nerves mcm aku gak...kemudian gi la mkn tuk siap sedia ada kelas revision...selesai mkn duduk lepak kat tangga masjid...

haaa...disini citer bermula...Ada seorg hamba Allah tegur aku kat situ...alang2 dia tgh mkn tgh hari kat situ...ajak berborak la sng citer...rasanya pekerja tender cat bangunan MMU...sambil2 dia mkn,aku lak minum air kat situ,dia tyer mana asal usul aku,tpt tinggal...dan baru dia masuk kpd topik dia yg sbnrnya...

1st,perihal memberi salam...Memberi salam kepada semua org yg kita jumpa...walaupun kita tak kenal...itu seolah-olah kita mendoakan kesejahteraan dia..(bkn seolah-olah,mmg pun...haha, kasi sedap ayat je tu) setiap kali kita bg salam...Malaikat akan doakan utk kita...doa kita ni belum tentu lg diterima Allah, tp doa malaikat?? dia bg persoalan kt situ...mesti la diterima Allah...kita ni byk dosa...xmacam malaikat...camtu la yg dicerita...aku setuju ngn beri gak 1 peristiwa yg Nabi kita,Muhammad s.a.w selalu mendahului salam bila jumpa ngn para2 sahabat...sahabat sendiri berebut2 nk beri salam kat nabi,tp selalu nabi dpt dulu...dia pun setuju..
apa yg menarik masa dia kongsi tu, dengan memberi salam ni buatkan kita tawwaduk/rendah diri,dengan xberi salam pd saudara2 islam kita ni buatkn kita ni sombong...tu antara kelebihan memberi salam...aku mula2 mcm aik?? yeke??? bila difikir balik...betul la...sgt2 betul...

mcm aku sendiri,ssh nk bg salam kat org sekeliling...segan alasannya...huhu...yup..mmg segan...even nk bertegur bila selisih pun ssh sbnrnya...maaf la kengkwn...even kwn yg dh lama kenal pun masih ada lg segan tu...aku pun xtau knp...so kalu jmpe xbertegur tu...huhu...fhm2 r...
tp lepas dgr ape yg abg ni ckp,aku akan cuba ubah benda tu...cuba la kan...bagi salam je pun...huhu

Isi ke-2 yg dia berkongsi ngn aku...pasal ilmu agama di mata umat skrg...relate ngn salam sbnrnya...xpe la,maleh la aku nk explain cam ne relate nyer tu yg bleh dia masuk ke citer isi ke-2 ni...umat sekrg pandang ilmu agama ni sbg satu cabang dlm ilmu duniawi...sbg cth, aku nk masuk engineering r..so ilmu agama dipinggirkan...sedangkan ilmu agama tu wajib dituntut oleh setiap makhluk Allah di muka bumi ni...bknnya itu ilmu pilihan.Ilmu agama adalah wajib utk kita...boleh kata itu ilmu kemahiran hidup....utk kita amalkan ketika kita hidup skang ni & utk akhirat...tp kita terlalu kejarkan ilmu duniawi melebihi ilmu agama tu sendiri...mcm mana kita nk berjaya?? kalu berjaya pun, tak sama ngn berjaya dgn adanya 2-2 ilmu ni (agama n dunia)...

Itu la ape yg sempat kami bualkan...aku ada kelas lak lepas tu...terpaksa beredar lak...
Terima kasih la abg,sbb berikan nasihat pada saya..walaupun abg just menjalankan tugas abg iaitu berdakwah (memperingati satu sama lain)...tp secara tak langsung, ia beri impak gak kat aku...Terima Kasih Allah sbb memberi teguran/nasihat melalui mediun abg tu....terima kasih....
dan aku wonder gak,dia ni mesti dr tabligh ..drpd term2 yg dia sebut...aku tau mmg term tu digunakan dlm tabligh...sbb aku pun penah dlm tu jgk dulu..^_^...bgus, dlm dia berkerja seharian sempat dia memperingati insan2 sekeliling...
"Sampaikan walaupun 1 ayat"


ok la...tu je nk citer,maaf la kalu ada salah sini sana dlm penulisan ni,aku xreti mana la nk bercerita ngn penulisan mcm novel tu...haha,dah3...study la pulak...mamat ni xstudy2 lg nih...adoi...nak kena rotan dulu ke ape...TILL THEN,SEE YAA !!


p/s: terima kasih pada MMU ROVERS & SILAT CEKAK MMU...sbb undang kami ke Majlis Raya anda...meriah bg aku...dpt jumpa balik setelah lama xjmpe...

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...