Pages

Monday, July 25, 2011

Seni Embo(Muay Thai) & Ust Azhar Idrus

Salam...

entry ke-2 lak tuk ari ni....
Peristiwa yang berlaku ahad...

abis je jelajah aku ke Rembau dgn kereta Abe Nik yg bwk bukan main laju tu...
terus aku rebah tido dlm keadaan panas(byk sgt mkn durian)...huhu...
ssh gak nk tido sbnrnya...
bantai r...nk bangun awal...

Pukul 6.30 pg,Aku,Shai & Azu dah start nk bergerak ke Kota Damansara....
aku dlm keadaan letih lg,tp xpe r...bantai je....bangun pagi2....terima kasih la kpd yg tukang kejut...^_^...kalu x aku tido balik dh...haha..
kami bertolak dan straight ke Putrajaya...amek member Shai & Azu,Watan....huhu...
dah grad,student MMU...seterusnya ke Ampang tuk amek Mun...pun dh grad...baru diserap masuk TM,sblm ni kerja tpt lain...scholar YTM...

kami ke Masjid Kota Damansara tuk Seminar Embo(Muay Thai) dan senjata....ni seminar lebih kpd street Muay Thai...so pengajarnya adalah Guru Zainal Abidin Sheikh Awab,Pengasas Silat Tua di Penang....sebelum ni kami dh gi seminar dia kat Melaka...
kali ni di KL lak....nak timba ilmu pasal Muay Thai ni kan...merantau la sikit....

banyak yg kami belajar....
Style Guru Zainal,dia bagi basic/konsep...kita aplikasikan sendiri....
so teknik tu bergantung pd kita...nk buat mcm mane kat musuh...
macam spontan r kiranya....byk sgt yg diajar sepjg hari tu...
smpi pening kepala nk igt...tp mujur kami ada record sikit2...
Dan terima kasih juga kerana turunkan ilmu yg jarang2 jumpa...
lagi2 move Silat Kalimah tu....boleh diapply mana2...
yang Muay Thai punyer buah,ada gak....lebih kpd Siku,Cengkam,dan yg menarik serang kat point of balance....ada 4 point...nak tau?? huhu...tyer aku direct r...seriusly,serang part tu,mmg hilang keseimbangan...

Kami ni dari Melaka,masing2 dapat 'hadiah' drpd Seminar ni...huhu...
1st sekali aku r, baru je sampai kowt...huhu...
time nk tunjuk move,aku jd tukang tumbuk....
ntah cam ne lak siku Cikgu singgah betul2 kat muka....
terbuat betul r senang citer...
amek ko....gelap sekejap aku 1 saat....lepas gelap tu,putih lak...pastu baru nampk semua org balik....pergh...aku xtau yg Ong Bak punyer cam ne...
ni pun dh mati akal 1 saat....
nasib baik wkt aku tumbuk tu,aku dh kawal penafasan aku...sakit dia tu kurang drpd xkwl pernafasan...
tp kena betul2 kat hidung...kalu hidung,so semua boleh bayang sakitnya cam ne kan...walaupn dh tahan nafas,
sedar2 darah mengalir drpd hidung aku...wahh..terkejut aku...ni 1st time aku kuar darah kat hidung...!! hahah...
mengalir xberhenti-henti....gi basuh tu...mau jugak 5 minit mengalir xberenti...
rasa cam hidung nak patah je...huhu...terus sembuh resdung aku...hahaha....
untuk aku,menda ni biasa...dlm silat,xberdarah,xsah la...walaupun teruk mana....patah tu r baru consider....sampai skang lg r terasa sakit hidung ni...huhu...tp best !! huhu..

untuk bdk2 lain,mcm Mun,Luka kat bibir...dh mcm gangster dh aku tgk bila pakai plaster...haha...muka ganaz semcm je....Shai n Azu lebam2 n luka2 sikit je...Watan...wooooooo.....
ini kena lg mantap...aku mmg rela kena hidung drpd tpt 'tu'.....terus terduduk dia,cam nk pengsan pun ada....bagi perempuan...buah ni mmg effisen tuk kalahkan laki...sgt2...mula2 aku xpercaya pd buah ni boleh pergi jauh,means dari segi effect dia r...even dlm gayong ada buah ni...tp bila tgk sendiri...pergh....aku ckp...1 pompuan bleh kalahkan 10 laki kalu betul teknik dia....nak tau cam ne....tu kena jmpe aku or mane2 org lain yg tau r...nk dedah kat sini mane leh...


huhu...best2 lg2 sesi last event ni semua guru2 silat berkumpul...berpeluang gak tgk guru2 silat drpd semua jenis...ada silat tu,ada silat ni...diorg berkongsi2 pengetahuan pasal silat...ini baru betul...bkn nk tunjuk silat sape hebat....satu penghormatan bagi aku sbb aku berpeluang tunjuk/perform bunga tanjung depan guru2 ni...waktu ni diorg tunjuk bunga2 drpd setiap silat yg ada dlm tu...so tetbe Guru Zainal tyer..."dari Melaka xkan xde kot..tunjuk r,nk tgk...bunga2"..
dalam hati aku.."Gayong Malaysia mane r ada bunga sgt..1 or 2 je...aku pn tau 1 je...simple plak tu...yg cikgu2 lain tunjuk sume lawa2"...lepas aku perform tu....alhamdulilah....dpt pujian...tu la 1 benda bermakna bg aku...aku dpt wakilkan utk Silat Gayong Malaysia tuk berkongsi something dlm tu..."hah, lawa...sape kata Gayong xde bunga...tu bunga...ape nama gerak ni..penah nampak x(Cikgu Zainal tyer kat cikgu2 lain)"....yang lain geleng2 kepala...sume duk tyer,masing2 nk tau...huhu...diorg xtau yg gayong ni ada bunga(tp ada 2 je pun,yg aku tau r)..sbb well inform yg Gayong xde bunga...hanya serangan sahaja...memori indah r bg aku...bkn nk ckp aku bagus...tp aku bangga sbb dpt berkongsi ngn guru2 silat kat situ...

Habis tu,kami ke Masjid Shah Alam...kebetulan lak terjumpa flyers Ceramah Ustaz Azhar Idrus...
sape tak kenalkan??
ustaz ni femes kowt...sgt2 femes...
sampai sana....ape yg aku ckp...Ya Allah....ramainya....sume tau kan Masjid Shah Alam tu luas mane kan...PENUH kereta !! smpi keluar kwsn masjid parking penuh...kat jalan sume penuh....tgk sambutan dia...mmg gempak...!! sume nk dgr keletah2 ustaz berceramah....aku pun turut berpeluang...Alhamdulilah...xsangka bleh jumpa dia live...dan mcm biasa r...mmg gelak sakan r kalu dia ceramah...dan ape yg dia smpikan..rasanya sume clear pasal ni...bahawa Hanya Allah yg SATU,TIADA yg lain MELAINKAN ALLAH s.w.t....puas hati dpt dgr ceramah dia...drpd lps maghrib smpi ke 9.30 mlm...huhu...best2...


mmg ramai....sgt ramai.....

Ape pun,terima kasih la kepada Azu,kalu x,aku x merasa semua ni....walaupun aku ada midterm selasa ni...huhuhu...ni kes bedal je r...BANZAI !!! haha...lantak r ape nk jadi,jadi....

2 celoteh:

adawiyah ahmad said...

wah!! mcm menarik j ni din!!!..~ huhu lamo dh x trening silat ni..dasat ah! rsenyo mcm kosong smula dh..:P

Deen said...

menarik r jugak...huhu...
part guru2 silat berkongsi & tunjukkan buah silat masing2 tu yg menarik...
nmpk r cam ne org2 tua berborak pasal silat...mcm tu rupanya...

xde hal...kak ada dtg je...
bleh refresh balik..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...