Pages

Wednesday, November 03, 2010

Pendekar Se-abad 6 di UM


Salam...
hurmm...
baru berkesempatan utk update blog...
berdasarkan tajuk kat atas tu...
kami warga Silat Gayong MMU Melaka,berpeluang utk mewakili MMU utk join kejohanan Pencak Silat di UM....PENDEKAR SEABAD 6..
mmg target tahun ni dlm perancangan kelab ni tuk antar team sendiri tuk gi tournament...
selalunya kami join atas nama IPT lain...biasanya main tuk UM...
alhamdulilah,berkat susah payah masing2,dpt gak form team sendiri walaupun tak cukup sgt...siap import drpd geng2 luar...tp yg penting bdk2 MMU diutamakan...
agak2 dah 3 tahun gak la MMU tak hantar team tuk gi tournament,so syukur lagi sekali,benda tu tertunai....
kami training pun tak seperti IPT2 lain...yg dah siap awal2,kami just start training 2 minggu sebelum tournament....hari2...so aku pun spend masa lebey kat training...siang study,malam wat latihan stamina,bangun pagi penat2 badan....ada yg injurt time training,ada yg lebam sana lebam sini...benda tu lumrah dalam bersilat...tak sakit means benda tu bukan silat(selalu aku ckp benda ni)...utk aku,Silat la tempat aku bersukan,nak suruh aku main bola,aku x minat....sukan lain aku tak pro,Silat la antara salah satu nyer sukan yg aku bleh follow...satu lagi Badminton ^_^ tp susah nk cari court...


bergambar bila dapat sarung Sweater MMU ni....jarang2 dpt ni

So balik kpd PS-6 ni,Kami hantar 10 org,9 lelaki 1 org pompuan....Pagi Jumaat dah start berkumpul,sebelum tu sempat lagi aku uruskan hal2 claim budget kelab ni, btw,Thankz to Mira sbb tolong antarkan Surat Pelepasan n Homework aku....xde ko,aku rasa burn gak attendence aku....pagi tu agak huru-hara ckit pasal ada keje yg main tangguh2 baru nk wat....lepas ni kpd sesiapa saje,tolong segerakan kerja2 anda....jgn last minute baru nk wat....menyusahkn org lain...

lepas briefing tuk bertolak esok hari

Dengan menaiki van MMU,kami bertolak ke UM...selepas Solat Jumaat,kami ke tempat pendaftaran....saat yg digeruni pun tiba....saat dimana setiap peserta kena timbang berat tuk pastikan kategori yg masing2 ....untuk pengetahuan semua,kami just hantar skuad tuk main Olahraga je...Seni kami takde lagi yg nk main...utk main Seni kena stamina benar2 tinggi n serasi dgn partner....aku still mencari partner yg sesuai...part stamina tu boleh r ckit2...partner je yg ssh....

So,nak dijadikan citer,berat masing2 sume naik....wahahahaha....struggle giler kami tahan makan semalaman tuk timbang esok hari nyer...pasal sebelum tu kami timbang sume paras2 interval antara 2 kategori(cth :mcm aku, kategori A= 45-50 kg,Kategori B=51-55 kg,so berat aku dkt 50 la cam tu)...so bila timbang di UM,lebey sikit...ramai jd cam tu...terpaksa la kami jogging kat luar tgh panas dlm kul 2 3 ptg tu...kasi kurang berat....malangnyer kebykan nyer lepas jogging lagi tambah 1 kg....masing2 pening ngn benda terjadi ni....pelik tul...aku jogging dlm masa 15 minit leh turun smpi 500 gram,wow!! sekejap giler...bebdk lain sume susah nk turun...haha...ada yg tak cukup berat pun ada...makan2,tgk2 naik sikit je...puas dah minah ni sumbat makanan dlm perut....mcm2 r jd wkt tu...lawak siot...last2 pd yg jogging naik 1 kg tu sume naik kategori....cabaran besar tu...

bermula la Kejohanan Pendekar Seabad 6...

Port kami....kami conker tempat ni...huhu

utk aku,ini adalah kali pertama aku masuk Silat Olahraga...selalunya aku join part seni...so nak dpt pengalaman baru punyer pasal,aku join r...Game start hari Sabtu....org pertama yg kena main adalah FARHAN....kecut2 gak main....game ke-2 AKU,kena lawan ngn bdk UTP...
bdknya mmg ada pengalaman....aku just byk bertahan,sbb kalu aku layang kaki,konpem dia dpt tangkap pasal aku pakai guard kaki(berat sikit)...ada peluang,aku sapu je bdk tu...geram gak,sikit lg nk jatuh....dia sapu jgk aku...alhamdulilah leh maintain....x jatuh....tp ditakdirkan aku kalah ngn dia....takpe la...gua rileks je...begitu la kepada peserta2 yg lain(Paie,Syam,Riz,Teng,Mat Top,Anto,Mai)....yg dapat pergi ke peringkat seterusnya adalah Teng,Anto & Syam...mereka ni berjaya sampai ke peringkat Separuh Akhir n last sekali ke Peringkat Akhir....

Peringkat Akhir...

Syam,Sewaktu Final...tertera lambang MMU di skrin tu...hahaha

Top,Teng,Riz,Anto,Aku & Mai..hari last....

Waktu peringkat Akhir ni 2 org dah injurt sgt2 dah...tp still nk main lagi....so time Final tu,mereka injurt teruk....Syam terpaksa ke Hospital tuk di X-ray,akibat terkena sapuan pihak lawan...(berat 90-95 kg beb,jgn main giler)...Anto lak kalah jgk wktu tu sbb utama kecederaan kat kaki jgk....Teng lak kalah ngn bdk drpd UMS...masing2 kalah n dapat la Pingat Perak....itu la yg mampu kami capai wat masa ni...utk pencapaian First Time setelah 3 tahun menghilang,utk aku cukup bagus la...tapi next time cuba lagi...

Majlis Penutup,Aku tertarik ngn ucapan wakil Menteri Besar N.Sembilan....sgt me'motivate' org dan satu ucapan yg mempunyai kesinabungan yg sgt cantik...dpt dia kaitkan Silat n membudayakan Silat dlm hidup...mmg smart r speech dia...

At least kami dh paparkan kepada IPT lain yg kami pun ada team sendiri....kekdg tu bila jln,selisih ngn bdk2 IPT lain,ada yg bertanya kabar & ada yg tawarkan diri tuk main tuk Team kami...sbb kami sgt supportive kpd team2 kami(mane tak nyer antara team yg sikit kot...mmg kami bising r kat ctu,silap xde cheers je)...Insya Allah,kalau ada lg tournament,kami akan panggil kalian...itu maknanya mereka dah pun perasan dgn kehadiran kami...itu bg aku satu pencapaian yg bgs...keep it up !!


Ambil Pingat,jgn tak ambek...

Overall mmg bez la...lagi2 dpt duduk ngn bdk2 giler cam Teng,Paan,Raimi,Riz, & Chu...Teng la terutamanya...bdk Akademi Laut Malaysia(ALAM) ni agak suka fire org...drpd first day lagi...haaa tgk last2 ko kena fire ngn aku tak henti2....haha...walaupun aku senyap je,once bukak mulut,panas telinga ko...haha..kena kutuk je memanjang...

Sesi Fotografi...Teng(yg kena angkat dlm gmbr kat atas tu) bergambar ngn sume org...tak larat aku nk upload gmbr dia jer...

Bergambar ngn Abg Syed(UM) yg pegang Emas 6 tahun berturut-turut tanpa kalah semenjak PS 1 lagi...

Satu-satunyer Puteri dlm skuad MMU..huhu..Mai Nur Afifah..mmg selalu kena buli ngn kami r

Teng ngn 'Mak' Kesayangan nyer...haha..mmg lawak time ni...

Akhirnya...aku dpt jumpa gak ngn kwn2 sekolah dulu...seorg (tgh) bdk UM,Seorg lg(kanan) bdk KUIS-Ihsan...Seorg bdk Maahad SAS Jengka,Seorg lg SMA Al Khairiah....lupa la pula nama bdk Maahad ni,aku xkenal dia,tp dia kenal aku,hahaha...sempat kat situ Sebulan je pun...x kenal ramai sgt org...

p/s: balik2 MMU ...esoknyer pagi2 dah kena ke Kelas....letih siot...sedar2 aku dah miss 3 kelas(Computer Network,Information Theory & Resource Management)...n bila masuk kelas,aku totally blur....lagi2 Resource Management & Information Theory....tambah lagi ngn masalah pemilihan course tuk Sem ni,Industry Training.....sume menjadikan otak aku serabut tuk organize balik....Kertas Kerja program pun x start lg..last2 aku decide tuk fokus ke kelab sekejap....terpaksa lepaskan pasal2 Subjek2 tuk register tu...kesian aku tgk bdk2 baru ni...aku tolg semampu bleh...tu la tanggungjawab aku...guide mereka tuk wat kerja2 kelab...berat sebnrnya,tp setiap pilihan perlu ada pengorbanan...itu yg pasti...takpe la,kalu ada rezeki,aku dpt gak apply mane2 yg bleh...aku berserah sepenuhnya pada Yang Maha Mengetahui...

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...