Pages

Sunday, July 11, 2010

C.E.H

Salam..

alhamdulilah...selamat sudah aku menjelajahi dunia Hacker tuk hari pertama...
macam2 aku tau...sgt byk input yg terima...
rasa dh macam kepala tersumbat kot...hahaha....
rupanya byk tool2 tuk hack ni....beratus2...huuhuhu...
apepun kita nk mula ape2 pun kena la drpd basic ye tak??
kena tau ape proses2nyer....step2nyer...
mane leh main redah je...
takkan nak jadi 'hacker redah jer'....
oowhh...lupa lak...CEH tu stand for Certified Ethical Hacking...salah satu course tambahan yg ditawarkan di FIST....sape tak nak join kan...peluang keemasan tu...
tadi pun tgk sume muka2 yang ada basic pasal sume benda2 hacking2 ni...aku lak...waaaa...kosong je.....course mcm2 ni sesuai tuk bdk2 final year pasal dia byk melibatkan subjek2 Gamma n Delta year....aku lak...baru masuk Gamma...masih byk sbjk tak didedahkan...
so lec la expect kita dah tau ape tu TCP/IP, Client Server,OS,Backtrack.....waahhh...benda tu sume subjek 3rd year aku....hahaha...so boleh agak r blur mcm mane...
tapi ape2 pun sgt interesting...walaupun dah diberi perigtan kepada Lec kat situ...utk lulus course ni kena byk membaca....sbb taraf course tambahan ni taraf profesional gak la...ape yg kami amek ni,org kat luar yg mmg keje dia hack2 ni pun amek menda yg sama...takde kompromi2 disebabkn pelajar dpt senang ckit...no no no....so kena struggle gak menda alah ni....
huhuhu....

pagi td ada intro pasal Ethical hacking ni.....salah satu ape yg lec ckp....ada 2 sifat utama seorg hacker ni,elemen penting r....first,otak dia mestilah think outside the box,kena berfikir mcm org jahat berfikir...kalu bleh otak tu paling jahat r...baru kita tau nak counter mcm mane... n second kena ikut rules or peraturan yg telah pun ditetapkan...ye r kan..otak dah jahat,kalu tak ikut peraturan serupa macam cracker2(istilah bagi pengedom komputer yg jahat) kat luar sana la...mesti ada barrier lagi...

yang paling menarik,kami diajar cara2 nak korek maklumat2 'target' kita...huhu...tak sangka byk cara rupanya...betul la kata2 org...jgn kita letak maklumat sebenar dalam dunia maya ni....sekejap je leh trace...tp cracker2 ni akan guna nama samaran n IP akan bertukar-tukar...tu yg susah nk mencari tu...ape2 pun stage pertama tu penting....collect maklumat sebyk mane yang boleh....sama ada melalui internet or kehidupan sekeliling...smart..!!!
kami pun sempat belajar hacking guna browser internet...wah...mmg takjub aku tgk...senang2 je leh tau maklumat org...nak bgtau detail,tak leh....sudah terikat ngn perjanjian...hahahaha...

masuk ke stage ke 2...aku dah pening sikit dah....nak kena tukar2 IP address ni r yg susah sikit...tp ape2 pun aku baru tau guna Virtual Machine....sebelum ni ada dgr kat sbjk OS...tp apekebenda la yg lec ngarut...aku tak paham...tp bila dtg benda ni...owh...baru ku tau ape yg lec mengarut kat depan tu....tak mengarut rupanya...menarik2...kalu gitu la...aku leh guna OS byk r...hahhaah...best3....

abis je kelas tu...terus aku landing atas lantai...wahhh...beratnyer kepala.....drpd kul 8.30-5.30 ptg....mmg jammm.....harap2 pengembaraan ke-2 lebih menyeronokkan dan sudah pasti lebih complicated...!!!! waaaaa.................

p/s: aku dpt call drpd satu kelab ni wat Malaysia-Korea Culture Exchange Programme...mula2 aku tak clear ape yg dia ckp...tgk kat group FB baru sedar benda ni yg dia sebut tu...huhu..minta Silat Gayong pun join venture utk berkongsi culture ngn diorg....patutkah?? kalu join boleh kenal2 ngn student korea yg dtg MMU tu...huhuhu...dengarnya drpd Soongsil University(Korea)...tak tau la....depend pada Mr.Pres baru la ek...kalu ada aku join je...

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...