Pages

Friday, January 01, 2010

Welcome 2010...Gerhana Bulan Separa...

Salam...

waaa....sudah masuk ke tahun baru....
azam tahun baru kena ada ke? hurmmm
azam tahun lepas tercapai ker?....

tak kisah lah....target perlu ada dalam hidup tuk jadi lebih baik drpd sebelumnya....

nak dijadikan cerita
pagi tadi....telah berlaku gerhana bulan separa....
aku pun x ketinggalan ingin tgk fenomena tu...
asalnya adik2 aku yg nak tengok....so utk memenuhi kehendak diorg ni
aku search la dalam internet bila waktu sesuai tuk tgk fenomena tu...
bila diselidik....kejadian tu berlaku sekitar 2.53 pagi kalu tak silap hingga pukul 4 lebey...dan waktu kemuncak dia sekitar 3.24 pagi gitu....terpikir gak aku bila tgk tu...boleh ke bebdk ni stay up tuk tgk benda alah ni....so aku cakap la kat diorg ni waktunya....
tengok2 diorg betul2 nak tgk...almaklum la fenomena ni jarang berlaku...
so,aku ngn adik2 aku stay up la...semangat aku tgk diorg ni berjaga....cara nk kasi diorg ni tak tido...senang jer....kasi diorg main game...hahahaha...tak terlelap la diorg....
dalam pukul 1 pagi gitu...kami kuar tuk tgk dulu....waktu tu bulan mengambang dengan terang sekali...seperti tak de ape2 yang berlaku....so kami masuk dulu rumah...dan sambung ape2 yg nak dibuat.....so tunggu punya tunggu punya tunggu....aku lak yg terlelap.....dalam kul 3.00 pagi...adik2 aku kejut aku tuk tgk kejadian tu....so kami pun kuar la tgk dengan mata kasar je...takde teropong2 nyer....first sekali ape yg kami nampak banyak sangat awan....adui...
tapi still nampak lagi bulan tu...alhamdulilah...kami dapat tengok fenomena tu dengan jelas waktu walaupun fasa pertama ....nampak la perbezaan dari bulan yg terang bederang tadi dengan bulan yg pada pukul 3 pagi ni....mmg ada sikit dah yg jadi gelap....so bila agak2 kami berpuas hati...masuk la umah...hehehe...

tapi aku still nk tgk waktu kemuncak dia iaitu kul 3.30 pagi...so aku tunggu la sekejap yang lain sudah masuk tido...lebam mata masing2 menunggu tuk tgk...hahaha...bila dah tiba masanya aku kuar n tengok balik...malangnya....sume dikaburi ngn awan2...dah tak nampak dah...takpe r...dapat tengok tuk fasa permulaan pun dah cukup....hurmmm...alhamdulilah.....

haa....bulan yg kami nampak serupa ngn yg pukul 3.16 pagi dalam gambar ni..



ni gambar yg kami tangkap....mmg susah nk snap sbb jauh n kualiti gmbr kureng....

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...