Pages

Saturday, December 12, 2009

Dimanakah dia sekarang....?

Salam...

dah lama tak update blog nie...
biasa r kan minggu2 akhir sebelum final ni...
assignment byk nak kena hantar....quiz dalam 1 minggu tu smpi 2 3 quiz jgk r...
pening jgk kepala nak dibuatnya...nak siapkan 2 system dan kena hantar pada hari yg sama...iaitu hari jumaat,,,,huh~~ nasib baik database system punyer project dah siap dah..tinggal pembaikan pulih jer...yg parahnya C++ nyer project....last minute lak baru dapat tau konsep soklan tu nak....tp kami satu group dah wat dah dekat nk abis dh...haihh...ni la akibatnya kalu english tak power(ckp kat diri sendiri ) tak paham ape soklan nak...tp alhamdulilah..ptg jumaat tu demo utk kami punyer system....lecturer layan jer....kira boleh la...alhamdulilah...tak kena cam demo sem lepas...dia tyer mcm2 soklan...ni maybe ramai org kot..tu yg dia x tyer byk sgt....sebelum demo tu iaitu hari khamis....ada Lab test programming...tak tau ckp ape..mmg "terbaik" r setakat ni...soklan mmg susah tahap dewa...soklan lab test dewa mane lecturer amik pun aku x tau...aku check dlm note tutorial pun susah mau jmpe...kalu ada pun separuh drpd solution tu je..yg lain kena aplikasi sendiri...adui...tension aku duk dlm lab tu..tgk org ada yg angkat tangan 3 4 kali...hebat giler...

ape2 pun sume dah lepas....yg tak lepas lagi demo tuk project database lak..harap2 tak de error jgk la...lepas abis sume ni FINAL la pulak....hmmm


sekarang dah kul 1 lebey...aku baru je lepas balik dari kampus...duduk lepak di PS sambil mentelaah subjek discrete aku...huh~ subjek yg pening kepala tuk difahami...tapi oleh kerana suasana aman tenang...angin tiup sejuk2 gitu...tenang hati...yg dari takde mood nak belajar terus bertukar selesa nk belajar oleh kerana keadaan yg tenang tu.....tp sedang2 aku study tu,tiba-tiba aku terigtkan seseorg...seseorg yg menyedarkan aku sejenak erti bersyukur...dia ni bekas jiran aku suatu masa dulu....x silap aku nama dia hafiz....dia ni kira golongan kurang upaya....bknnya cacat dari segi anggota badan...cuma ada masalah dari segi mentalnya...dia dilahirkan berfikiran seperti kanak2..walaupun dia dah besar tp still berfikiran bdk2 yg enjoy je memanjang....aku igt lagi raut wajah nya kulitnya putih....matanya sedikit juling...tangannya ada masalah tuk pegang benda tak macam tgn kita ni..IQ nyer tak seperti bebdk sebaya dgn dia berfikirkan bdk2..pertuturannya tak jelas senyum je selalu....n dia seorg bdk yg aktif...tak terlalu pasif....tiap2 petang aku selalu duk kat halaman rumah tgk dia bermain kat luar rumah..suka dia dgn basikal roda 4 nyer tu...kekdg aku pun join dia jgk...aku igt lagi time dia pandang aku yg sedang perhatikan gerak geri dia bermain...tersenyum lebar dia...tak tau kenapa...maybe happy ke ape ke,tak tau r ,tak pun sekadar senyum jer ke,ntah la..huhu~~.....aku igt lagi...tiap2 petang maknyer amek dia balik dari sekolah...waktu tu darjah 2 or 3 gitu...gembira dia balik dari sekolah...bila dia dpt buku...duk tunjuk2 huruf kat buku tu...sambil dia sebut tp tak jelas n tak clear pun yg dia ckp....walaupun keadaan dia cam tu..interest dia nak belajar tu still ada lagi & dia seronok belajar benda baru....n aku igt lagi kalu dia mengamuk or hendakkan sesuatu sampai menangis..dia akan hantukkan kepalanya ke dinding...kuat lak tu...duk hantuk hantuk hantuk...n mak dia punjuk la dia....bila dikenang-kenang balik, br aku nmpk tabahnya seorg ibu(jiran aku) menjaga anak yg kurang upaya mcm tu....selalu jgk dia wat camtu...time kecik2 dulu bila tgk dia wat cam tu....aku pun try gak wat gitu...nak tau...knp dia wat cam tu...wat senyap2 r..hahaha....kalu mak aku nmpk pun...konpem nyer dia wat donno jer...."nnt sakit tu berenti la tu"mesti ungkapan ni yg mak aku ckp..hahaha....biasa r kan.. kecik2 kalu kita buat benda buang tabiat mcm mane pun bila kita sakit konpem la berenti wat kan....tp tak mcm jiran special aku ni...dia akan buat smpi la mak dia pujuk balik....maybe tu cara dia kot....

tp yang nak diketengahkan skrg nie..semangat dia nak belajar tu walaupun kurang upaya,tp bila dapat buku or kadang2 mak dia sendiri sebut perkataan2 dlm buku tu...dia tekun mendengar dan cuba sebut satu per satu perkataan tu....tak mcm kita ni...kekdg belajar susah sikit komplen tu komplen ni merengek tu merengek ni ....tp bila dipikir2 balik...bersyukur la kita..at least kita skrg sudah pun ada kat universiti..dah macam2 kita belajar dari tadika sampai sekarang...berbanding org yg mcm jiran aku ni atau senasib dengan dia....tak dpt nak belajar tinggi2 dek kerana IQ nyer yg kureng.....ikutkan...dia sama umur ngn aku sekarang ni...time aku darjah 4 tak silap...mereka sekeluarga pindah ke Langkawi pindah ke kampung asal mereka..ntah mcm mane keadaan dia sekarang.....Dimanakah dia sekarang ni??


pap!!..tersentak aku balik dari termenung yg bergitu lama...smbg study balik...hahaha...

ape2 pun gud luck to everyone yg amek Final Sem ni...bersyukur la ape yg kita dapat sekarang...

TiLL then,SEE YAA..!!(^_^)



0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...