Pages

Saturday, June 30, 2012

On Job Training Checked !

Salam...

agak lama tak update blog...
sengaja nk update lambat2...

semlm berakhir sudah OJT tuk aku...
terasa lega sikit je...
ditempatkan di TM DATA Temerloh...
salah satu unit RNO (Region Network Operation).
1 pengalaman yg bagi aku biasa2 je la...
rasanya sesiapa yg berpraktikal di TM tahu kot ape yg aku rasa..
tak perlu la di'mention' di sini...
banyak benda jugak yang aku belajar disini...
antaranya servis2 TM beri kepada pelanggan...
mungkin bila sebut TM org akan fikir telefon and internet...
ada lagi selain drpd tu sebenarnya...
nak tau ?? kena masuk TM r...hahaha...

hari 1st lapor diri di Ibusawat TM Temerloh...
haaaiii...xsangka,tempat yg aku selalu lari2 dulu,
tempat selalu aku main2 kat tangga dulu,
tempat selalu aku naik turun lif dulu,
jadi tempat aku 'berpraktikal' semula...
begitu cepat masa berlalu...dah besar aku rupanya...hahaha!

kalau dulu kat IP Core aku belajar struktur network dari Router ke PC...
sekarang bila di DATA, aku belajar atas daripada tu...
maksudnya device2 lain yg perlu ada sebelum sampai ke Router2 customer..
masih luas lagi rupanya...
perlu byk lagi sambungan2 perlu dibuat...
belajar jgk jenis2 services yg disediakan...
akan dgr la nnt istilah Metro-E, ISDN, dan macam2 lagi la....

yang part susahnya,bilamana perlu berkerja dgn kawan2 ayah aku !!!
hadoi...sume peringkat tu...aku je yg paling muda...
sgt2 segan...mmg aku xkeluarkan suara pun sepjg duk situ...
nk kena control la, behave !! nnt aibkan air muka ayah aku pulak..haha (padahal xde ape pn)
rasa xpatut bila mana,diorg panggil aku dgn gelaran "boss"...ye r,sbb aku akan jd executive bila masuk TM..
bermakna,kalau aku pindah ke tpt diorg,aku jadi boss diorg...
tp bagi aku,xselesa r dipanggil mcm tu...tahu la,aku dpt peluang tuk pgg jwtn tu dlm usia yg muda..
insya Allah...tp aku rasa,aku kena jadi kuli dulu...tu baru padan...so mcm mana ??..keje kat area KL r. jwbnyer.
haha...sana exec lebih kurg juruteknik je keje dia..hahaha...(jgn marah pd exec2 di luar sana)..

yg interesting nyer,selama 2 minggu di TM point & 2 minggu di TM Data...
aku duk perhati je menda ni...n mmg berlainan antara 2 kaum ni...
iaitu suasana berkerja bagi lelaki mahupun perempuan...
kalau kerja ngn majoriti perempuan (TM point) berbeza ooo...
sentiasa ada topik tuk bercakap...n topik2 dia tu xsoh ckp r...mcm2...
lain ngn majoriti Lelaki(TM DATA)...senyap je memanjang...kalau cakap pun...
aku perhati benda ni je topiknyer - duit,bola,politik & kerja...kebykannya kerja & duit r...
aku x bersikap bias di sini ek...just pandangan aku dgn suasana berkerja...tu je...huhu..mgkn kat tpt lain...
lain la pulak suasana n style dia...


hurmm...tu je la kot...xde ape sgt....apepun terima kasih tak terhingga kepada semua warga TM Data : En.Farizal, Pak cik Khawalid,Pak cik Adnan, Pak cik Nazri,Pak cik Sani, & Abg Ramdan...segala nasihat yg diberikan kpd saya,akan saya igt...saya cuma tuk jadi seorg leader yg baik...saya cuba..walaupun saya ni bukan la 'leadership type'..saya cuba...



p/s: prepare tuk next big event in my life...moga2 dipermudahkan...takut,gelisah,curious,ketar,gemuruh...semua ada lah

0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...