Pages

Sunday, June 10, 2012

Me Animal Lover !!!

Salam...

setelah hampir 5 tahun kot...
kali ni berpeluang tuk ke Lanchang semula..
apa ada kat situ??
salah satunya DEERLAND
tempat yang lagi best drpd Zoo bg aku..
sebab ape??
sebab kita as pengunjung boleh berinteraksi dgn haiwan live!
mean boleh sentuh dekat2 bagi mkn dsb....
bila dtg semula ke sini,ada la jgk perubahan berlaku...
antaranya kalau dulu rusa2 dilepaskan macam tu je..
macam kita masuk kwsn dia r...
skrg tak dh...dah ada pagar...ada barrier sikit..
tp still leh masuk ke kwsan dia tu...
tu sebabnya nama tpt pun deerland...mmg banyak rusa..
boleh belai diorg mcm kucing je...
huhuh...

ada juga binatang2 baru yg sebelum ni takde...
hurm..nk terang pjg2 pun tak guna...bosan...
tgk gmbr je la...

RUSA !! 
best part sini la...dpt bagi mkn kat diorg...nk dikelilingi diorg pun xde hal...aku igt lg mula2 time aku dtg dulu...baju aku digigitnya pasal byk sgt duk keliling aku...skrg bila ada pagar bgus gak...bleh bagi 1-1 rusa...

naluri keibuan tetap ada walaupun dgn rusa..huhu
dgn tgn2 aku ko mkn...mmg gelojoh ler ko ni...
buat peace dkt dia...dia tgk je...ada yg wat tak tau je..yg dia tau just nk mkn je...hahaha..

ITIK 
ni xdpt la nk sentuh2, duk dlm jaring...hurm...kalu tak..kau aku dh tangkap dh...haha..nk pegang...


FERRET
aku jumpa ni je...terus excited !! dulu xde...skrg ada...nk je aku angkat dia..tp malang la,kaki blkg dia cacat...:( kesian giler aku tgk cara dia berjalan..harap pada 2 kaki kat dpn je...nk je aku amek dia n kasi mkn kat dia...waktu aku hulur tgn,dia seboleh mungkin nk dtg...tp susah...arghh geram aku nk tolong...ishhh...comel dowh...

nmpk tak kaki blkg dia mcm xleh angkat...hurm...
mana tak cair bila tgk muka minta simpati mcm ni...sape tak cair ?? ckp !! ckp !!

ARNAB
ni dulu pn xde...kali ni ada 1 tpt khas ada arnab ...boleh amek mknan drpd staff kat situ n bagi makan kat diorg...sihat2 belaka aku tgk...dh dpt mkn je memanjang...cuma bulu je x terurus sikit..ye r pakat lepas je mmg cam tu la..takpe..atleast dpt gak aku melayan arnab !!

haaaa...jd trick aku suruh dia berdiri...heh heh heh

 ULAR SAWA
haaa...ni antara yg interesting gak..ada ular sawa batik kat sini...
kali terakhir aku pergi dulu ular ni kecik je...aku duk pegang2 gitu je,dia nk lilit lengan aku pn ssh...skrg ni...haaa amek ko dh leh lilit badan aku terus....tak sangka dh 5 tahun dh umur ko...


Panjang jugak kan...? dia punya kulit lawa...smooth je...mcm baru bersalin kulit je...
Haaa...nama dia Jessy...berat dia 8 kilo...haiiiii sume !!!
gambar ni bukan menunjukkan aku ni waris tulen voldermort ok...just nk tunjuk kemesraan kami setelah lama dipisahkan je...hahahhaa
me with my adik...

satu binatang yg takde kat deerland adalah BERUANG...dulu ada...skrg dh takde...punya la aku gi cari keliling tempat tu...dah takde rupanya...agak kecewa disitu...dulu dpt peluk lg beruang tu sambil bagi dia mkn kacang...skrg dh xde..huhu...beruang tu pun comel je...hurmmm....rindu nk pegang beruang tu lg sekali..nk wat cam ne..tak de rezeki

 GAJAH
Haaaa...ni bkn kat Deerland...ni tempat lain...kena naik atas sikit tpt dia...Kuala Gandah tpt dia...mmg tpt gajah pun...masuk free je..ada pakai pelekat:Merah,Kuning,Hijau
Untuk Merah: Boleh kasi makan & Mandi bersama anak gajah
Untuk Kuning : Boleh kasi makan,Naik gajah & mandi dgn anak gajah
Untuk Hijau : ni khas tuk org tertentu je...tp dpt sume mcm kuning jugak...

Bagi makan kat gajah !! tangan aku betul2 masuk dlm mulut dia...haha...lembut, kuarkan tgn,amek ko abis air liur dia kat tgn aku...
Terbaik !!!!

Itu la aku...suka sangat nak sentuh binatang2 ni...kalau berpeluang sentuh/pegang harimau...aku nak !!!
mana2 pergi,mesti nk try....aku sgt tertarik bila tgk trainer anak gajah kat sini berborak dgn gajah kat situ...seriusly diorg fhm bahasa melayu kowt...ckp mcm member2 je aku tgk...siap aku dpt tgk scene anak gajah merajuk bila kena tegur dgn trainer dia sbb tak ikut ckp trainer...lawak aku tgk gaya dia merajuk...mmg mcm kita jgk...trainer siap pujuk slow2,ckp slow2 sambil usap dia...dia merajuk gak...siap berdengus lg...bila trainer ajuk2 dia mcm ni "owhh,xpe,bla la...bla la.." tau pulak dia dtg balik...hahhaa...pastu merajuk balik...hahha...mcm2...aku berharap gak aku dpt berkomunikasi mcm tu gak..(berangan je ler)....terfikir aku...alangkah besarnya kuasa Allah kurniakan mukjizat pada Nabi Sulaiman a.s bila dpt berckp dgn binatang...1 nikmat yg tiada tandingannya...hurmmm~~




p/s: nk jadi salah seorg sukarelawan memelihara wildlife animal??? hurm...satu cetusan idea yg menarik~~



0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...