Pages

Saturday, September 18, 2010

Need to generate Booster!!

Salam...
hari ni dah selamat sampai ke Melaka...
huhu...girangnyer hati...
skrg ni masih bermalas-malasan lagi ni...
adoi....cam on la..engine,panas la...huhu...

ape2 pun,walaupun aku xsempat memasukkan input2 pelajaran dlm kepala ni,at least aku timba ilmu2 kehidupan hari ni...sgt berguna utk hari akan dtg...ari ni memandangkan Kereta dah siap(nnt akan cerita knp ckp cam tu)...aku & ayah bertolak la ke Melaka pagi td....aku drive la...nnt smpi ayah aku r bwk balik,takkan la aku bwk gak,dah tu sape yg balik melaka sebnrnyer kan...sepanjang aku drive,Ayah aku kongsi cerita liku2 perjalanan hidupnya drpd kecik smpi ke besar....Perjalanan 4 jam 1/2 tu tak cukup sebenarnya,tp dah cukup beri kesedaran pada aku betapa susahnya nak hidup ni....ada sesetgh citer yg aku pernah dgr 2 3 kali,tp still nak mendgrnya...cerita time kecik2...biasa la budak kampung,nakal...macam2 r kan...tak sangka lak skill ayah aku sampai tahap bleh lompat dari pokok ke pokok yg lain....tp kalu skang,mati hidup balik pun ayah tak nak buat doh....tu la ungkapan yg kuar drpd mulutnya....byk benda yg diceritakan,pengalaman beliau berguru ngn org2 alim...macam2 yg diturunkan ilmu kpd ayah aku...mcm2 kitab...bila diceritakan segelintir drpd nyer,aku rasa tertarik gak nak belajar...ilmu2 ni bukan leh jumpa ngn senang,susah kowt nk jumpa org2 alim zaman skang ni...aku sempat la berkenalan ngn 2 org drpd guru ayah aku....1 di Pahang,1 di kelantan...tp rapat ngn yg Pahang...Arwah mmg wara'...rindu nak jumpa dia lagi...selalu kecik2 sampai je umah beliau,main2 kat laman umah...kalu ada binatang drpd hutan yg dia tangkap,aku main...huhu...
tertarik jgk aku bila diceritakan dgn kebolehan2 org2 alim ni...antaranya dpt tahu isi hati seseorg tnpa diberitahu pun...itu pengalaman ayah aku sendiri...even bleh tahu ape2 yg akan berlaku..tp ape2 pun dengan IZIN ALLAH jgk....


Aku tertarik jugak dengan cerita liku2 pengorbanan ayah aku sbg anak sulong memastikan adik2 beliau 9 org dapat pelajaran....biarpun dia terpaksa tolak tawaran smbg bljr ke U...Harapkan atuk,mmg tak r dek kerana kehidupan serba kekurgn di kampung....setiap seorg adik2nya dia akan jaga sampai tahap SPM...sekolah,makan minum suma ditanggung....gaji seorg juruteknik berapa la sgt dulu...tp boleh sara sume adik beradik...alhamdulilah,sume skrg mempunyai keluarga masing2...begitu byk pengorbanan yg diceritakan,tp tu la manusia,tak menghargai setiap pengorbanan yg kita buat....bila dgr cerita beliau,tersentap aku...mampu ke aku nk membalas jasa2 ibubapa aku spjg dia menjaga aku....pengorbanan mereka tak terkira bg aku...."awok nnt,walau mcm mano sekali pung,jgn membelakangi ore2 tuo...tak kisah la ibubapok ko ore tua hok lain....hormat ore2 tua....mano2 ayoh belaja ngn tok guru pun,ni la menda pertama sekali hok dio oyak" ni antara pesanan Emas utk aku....betul la pepatah arab berbunyi,Keredhaan Allah terletak pd keredhaan IbuBapanya....Insya Allah akan ku igt pesanan tu...walaupun tgk gaya aku mcm tak igt umah....haha....dia pun kata,byk dugaan2 menimpa spjg nk hadapi sume tu...smpi satu tahap terduduk bila dpt musibbah satu ketika dulu...tp key dia 5 huruf je...S.A.B.A.R....kena sabar la menghadapi rintangan...simple je,tp time kena,mmg perit...hati kena kental beb !! bab kata org2 rockers kan....

Diceritakan jugak pengalaman2 ketika dia bekerja...byk jgk yg diceritakan....biasalah bila kerja ni,tak lari dgn Rasuah....mmg tak sah kalu xde ni....jadi jauh2kan lah menda ni...."Kito kejo keno ado pendirian kito sendiri,wat kejo,kejo betul2....AMANAH...tu penting....sifat2 Rasulullah tu sumo ikut(Siddiq,Amanah,Fatonah,Tabligh)....jgn dok caro bendo2 lain,"...diceritakan jgk la antara kes2 terbesar yg berlaku yg ayah aku pernah alami...smpi dpt perhatian HQ KL pasal ketegasan beliau dlm berkerja...nmpk la 'politik' dari atas smpi la ke bwh management....bkn senang rupanya dunia bekerja...byk cobaan..."Awok,bilo doh ada anak2 buah time kejo nnt,jaga dio molek2(kebajikan),tyer dio ado mslh ko, kalu ada mslh,selesaikan dulu...kejo tu leh tumpu kemudian...ado maso,ajok diorg minum air....tulung2 diorg wat kejo jgk...baru la ore2 bwh senang duk bwh kito...lamo2 diorg pulok wat kejo terbaik tuk kita pasal demo2 ni senang dgn kito...jgn main ckp2 tuk2 kalu jah(pandai mengarah je) tp hal2 ore bwh,serabut tak caro(tak amek peduli)"ni jgk salah satu nasihat emas yg akan ku igt....mmg aku pegang benda tu wkt start berkecimpung ckit2 dgn dunia kepimpinan lagi...masih byk aku kena perbaiki...

byk benda yg dikongsi bersama....seronok mendgr cerita2 pengalaman org ni,tp kena amek iktibar la,jgn duk dgr2 bodo jer....
Sebenarnya ini salah satu booster utk aku bg menempuhi hari2 akan mendatang....biarla susah mane pun,perit mane pun...nak tak nak kita mesti hadapi jgk tp seiringan dgn doa kehadrat Ilahi...mohon kekuatan dgnNya.....


+++++++++++++++++++++++++++


haaaa....citer pasal raya lak....huhu....just nak lakarkan sikit dlm potret blog aku ni....
kali ni RAYA 2010...tak la semeriah mane....mane tak nyer,tak beraya pun....dek kerana kami sekeluarga ditimpa kemalangan on the way nak balik Kelantan...
alhamdulilah....tak de kecederaan,tu dah cukup bersyukur dah tu....kereta je rosak sikit....so bawak je la keta dah rongok depannyer...bwk malam2 ni lalu jalan2 felda ni...mencabar la kan...walaupun dah amek langkah berjaga2 bertukar2 driver,tp dah kena nk wat cam ne....keta dgn byknyer...so xleh nk elak...
so aku n family stuck la kat kampung nenek belah mak je...tak leh nk balik yg belah ayah...tak kisah la kan...asalkan masih sempat menghirup udara NYA lagi....
kemeriahan menziarahi tu takde la...tak leh nak gi mane....tp Allah tu maha adil,tetamu tak putus2 pada raya pertama....so,melayan la tetamu pada raya pertama...petangnyer,adik kpd ayah aku sanggup dtg amek utk bwk kami sekeluarga balik kampung belah ayah lak....30-40 minit je pun jarak perjalanan nyer...
haaaa...meriah la pulak kat situ....mane tak nyer sume anak2(10 org adik-beradik) hmpir sume balik....masing2 dah ada anak2 kecuali seorg(x kawin lg)....aku pun dah tak igt dh nama2 sepupu sepapat sendiri....bak kata nenek aku,31 cucu dah skang ni....haaa...mmg aku tak igt r nama seorg2....duk melayan gitu2 je r...masing2 dh start pandai berlari...dulu comel2 je belaka skang buas2 lak belaka....haihh....paling meriah bila scene bagi duit raya.....Ya Allah,kecoh satu rumah...bukan nyer anak yg kecoh,makbapak yg kecoh...suka aku tgk suasana cam tu...kalu bleh rakam ngn jelas,aku akan rakam sume tu...haha....tak pe la...walaupun tak semeriah mane tahun ni...tp tetap bersyukur bilamana aku tgk tv,ada yg beraya takde org tersyg,beraya dlm keadaan perang,beraya dgn serba kekurangan....kita ni patut rasa bersyukur sgt2 bila diberi musibah kecil mcm ni....paling kurang kita sedar,ada lagi yg lebih teruk musibahnyer drpd kita...so bila redha dgn ketentuan ni,hati pun tenang,tak serabut mane la kan...sebab kita dah cuba menerima ape yg diberi olehNya...

tetapi,disebalik ketidak-meriahan raya tahun ni tersembunyi satu maksud tersirat yg sgt bermakna buat diri ini yg men'transform' kan Aidilfitri tu lebih bermakna drpd sebelumnya...

wif Family belah mak...dah berapa tahun tak tgkp gambar...tahun ni lak terbuka hati nk tgkp gmbr....

wif my moyang...huhu...beberapa bulan baru ni jatuh sakit...baru je sihat sikit...terharu hati bila first thing bila dia bangun tgk sume dh smpi(dkt wkt sahur tu)...nama aku dulu yg disebut...bila salam,dia pegang erat mcm tak nk lepas...mane taknyer,dia ibarat mak aku gak...dia yg jaga aku time kecik2 dulu...

sesi bermain bunga api bermula....tiap2 tahun dpt stok...hahaha...cable2....

haaa...sume beratur amek bunga api...

sorg amek 2 dulu !!

masing2 dah dapat bunga api....kekecohan berlaku waktu ni bila salah seorg sepupu aku dlm lingkungan 3 tahun pergi cucuh(bakar) mercun das....sume lari lintang pukang....ye r,budak tu main tunjuk je mane suka....nasib ada seorg amek...main dengan ramai2 tak perasan ada seorg gi amek n bakar mercun tu....

Ape2 pun...bersyukur la ape yg ada....maybe kita tak merasa dah saat2 macam ni....TILL THEN SEE YAA...


p/s: alamak lupa nak amek gambar aku panjat pokok duku di 1 syawal....ngok tul...org duk beraya,aku panjat pkok cam beruk lak....hahahah


4 celoteh:

.: F@!n :. said...

amboi bukan main pnjang cita ko yer...nWAy selamat hari raya~

baru nk wish after exam suda reda..

Deen said...

biasa r...backup balik dh lama tak update....

Princesa3290 said...

baju raya tu color apa tu? kalau x salah mata hitam kan? da mcm p.ramlee nak pergi nikah dahhh...

hehe, anyway, slmt hari raya & good luck for finalz!

Deen said...

aik,smpi masuk p.ramlee lak....
haha..

Fain & Fifa : Selamat Hari Raya gak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...