Pages

Sunday, December 25, 2011

Meet the requirement

Salam...

setelah sekian lama...
update r sikit...
sekadar sesaje...
alhamdulilah kali ni sampai juga ke Temerloh..
rasa mcm dh lama tak balik..
haha...memaksa juga diri ni supaya balik...
ikutkan xnk balik dek kerana byk sgt benda nk di settlekan...
tau2 je la,bila balik umah ni xjd keje ape r...
tp kali ni nk xnk kena paksa buat gak...biar la sikit..
atleast buat...paling tak pun rangka ape nk wat...

sekarang ni tengah memaksa diri tuk buat report fyp...
dh tak lama dh...hitung2 balik...
juz 2 minggu tinggal...2 MINGGU !!! 2 MINGGU bai !!
so kepada yg tgh amek FYP 2 kat MMU..mcm mana projek korg??
dah siap...report lak cam ne??

huhu,mula2 aku agak stress dgn diri aku...
kerana aku rasa progress aku tak memberangsangkan...
byk benda aku tak lepas nk wat...
bila tyer member2 rapat,cam ne FYP...ada yg kata dah siap...
actually dh lama dh...tp bila aku tyer,mcm ragu2 nk ckp siap..
maybe nk jaga hati kot...haha...ye r,bila tyer,sume ckp dh siap..
mmg kita yg tukang tanya ni tension r...

sehingga la jumaat lepas,FYP meeting...
lepas jumaat tu,aku sedikit lega...stress aku reda...
bila jmpe je dgn supervisor...
tunjuk kat dia ape yg kami2 ni dh buat...
dia mcm impress...mcm tak sangka kami dpt buat...
lagi2 part aku nyer...sbb student dia sblm ni xdpt buat topik ni..
senang citer tak memberangsangkan r..
bila dia tgk aku dpt wat,meet ape yg requirement dia nk...
dia seem so excited...aku xpenah tgk Dr.Lau ketawa bila tgk objek2 3D tu kuar kat kamera n ada kuar bunyi...
sbb system aku kan tuk bdk2 kecik...huhu...
member aku lak dpt wat 3 application n 1 masalah yg dia citer ngn supervisor minggu lepas dpt counter...
so dia pun ok ngn sistem member aku...
yg membuatkan hati aku sedikit tenang,bila tgk Dr.Lau excited nk tgk 2 3 kali...
haha...siap dia nk cuba sendiri pegang marker tu tunjuk depan kamera...
(pada yg tak paham ape marker dan depan kamera tu...search kat youtube augmented reality..tau la korg nnt)
so aku cerita la mcm mana aku buat menda ni...dia seem terkejut rupanya byk benda yg nk kena wat tuk bolehkan 1 objek 3D ni tertera kat dpn kamera...
"owwh,bagus2 you belajar byk benda...ni la purpose FYP...u learn something new"...
so,skrg dia suruh fokus kat documentation je...benda yg kami buat dh meet requirement la sng citer...

tp personally,bagi aku...benda yg aku wat ni xde ape sgt...rasanya aku wat terlampau simple...
aku nk wat lebih bagus drpd skrg ni...tp betul gak kata supervisor aku...
masa dh tak byk...cukup r setakat ni...kemaskan coding n tambah2 sikit cukup...
requirement ape yg aku ckp sebenarnya ni??
requirement tuk projek FYP aku...Augmented Reality...
1- keluar objek 3D di skrin komputer bila ditunjuk marker(penanda)
2-Objek 3D tu ada animation
3-Setiap objek 3D tu ada keluar bunyi yg tersendiri...

ni la requirement yg supervisor aku nk...tp utk aku...aku nk lebih lg drpd menda ni...sbb aku tau byk lagi FLARManager ni boleh buat...n aku nk try sume tu, yg aku buat ni paling2 basic je...btw,terima kasih la sgt2 kepada seorang individu ni yg menolong aku dari segi tutorial2 yg dia buat...sangat2 membantu...
bekas graduan MMU Cyber..tak sangka aku dpt contact direct dgn dia...
alhamdulilah....syukur sgt2 bila salah satu tutorial aku request tuk dia buat...n dia buat !! dan tutorial tu sgt membantu aku....sgt3 ! saat aku dpt run last requirement tu..mmg aku xleh lupa...

ok la...pjg la membebel...lama dh tak menulis gamaknya...hahaha...
ok la...mau rehat2,pastu bangun pagi tuk siapkan report FYP....kalu skrg ni mmg xleh wat ape..
sume duk terjaga la...kena tunggu sume tido,baru aman sikit...TILL THEN,SEE YAA !!

p/s: S/V: "waa, alot effort u spend tuk ni, u u amek berapa subjek sem ni??"  aku: " 5 subjek sem ni sir" S/V: "subjek lain u fokus jugak aaa,jgn spend byk masa kat sini je aaa,subjek lain jgn lupa"*sambil pegang marker dpn kamera aku....waaa tak penah2 aku tgk dia caring mcm tu...selalunya serius n fokus kat kesibukan dia je...excited kot...haha...


0 celoteh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...